شرح روایات کامل الزیارات-جلسه بیست و چهارم

«بسم الله الرحمن الرحیم»

حضرت صادق علیه الصلاه و السلام به حسین بن ثویر فرمودند : اى حسین بن ثویر کسی که از منزل و مکان و مأواى خودش حرکت مى کند به قصد زیارت قبر سید الشهدا علیه السلام ، اراده کرده است زیارت حسین بن علی علیهما السلام را، اگر پیاده قدم بر دارد خداوند تبارک و تعالی در هر قدمی که برمیدارد حسنه ای برای او می نویسد و گناهی از گناهان او را می بخشد تا برسد به حائر حسینی (به کربلا).در آنجا خداوند تبارک و تعالی او را در زمره نجات داده شده ها و رستگاران می نویسد ، وقتی که زیارتش را تمام کرد خدا او را در جمله فائزین می نویسد ( در زمره  «یا لیتنا کنا معک فانفوز فوزا عظیما»).

وقتی که میخواهد به وطن خودش برگردد فرشته ای می آید و به او می گوید رسول الله صلوات الله علیه و آله به تو سلام می رسانند و به تو می گویند از نو شروع کن کارهای خودت را ، تمام گذشته از اعمال تو که گناه و معصیت بود بخشیده شد حالا از اول شروع کن تو مغفور و محروم هستی.

امام صادق علیه السلام فرمودند کسی، مردی که از خانه خود حرکت می کند به قصد زیارت حسین بن علی علیهما السلام اول قدمی که بر میدارد  خداوند تبارک و تعالی گناهانش را می آمرزد و در مسیری که حرکت می کند از ناحیه فرشتگان او را تقدیس می کنند تا مشرف میشود به حائر حسینی و وقتی به  کربلا میرسد خداوند با آن زائر حسین علیه السلام مناجات می کند.در مناجاتی که خدا با زائر حسین علیه السلام می کند ،حق می فرماید( بدون واسطه ،فقط گوش شنوا می خواهد، یک گام دیگر انسان بردارد به آن طریقی که حق تعیین کرده است و آن مسیری که حق معین شده کرده است تمام وجودش این مناجات را درک میکند ) از من سوال کن هر چه میخواهی تا به تو عطا کنم ، دعا کن تا جوابت را بدهم، طلب کن هر چه که از من بخواهی تا به تو عطا کنم هر حاجتی داری از من سوال کن تا به تو عطا کنم .و بر خداست که به وعده خودش وفا کند.

خدواند تبارک و تعالی فرشتگانی را گمارده است بر قبر مطهر سید الشهدا علیه السلام ،کسی که به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف می شود خدواند تبارک و تعالی گناهان او را در اختیار آن فرشتگان قرار می دهد وقتی یک گام برمیدارد آن ملائکه  گناهان او را محو می کنند و می بخشند و وقتی گامهای دیگر بر میدارد حسنات و خوبی ها و ثوابهای او را زیاد و زیاد می کنند تا اینکه بهشت بر او واجب می شود بعد می آیند این ملائکه او را در آغوش می گیرند و تقدیس می کنند و ملائکه آسمان ندا در می دهند و بلند بلند می گویند آی ملائکه زمین تقدیس کنید این زائران را که آنها حبیب حبیب خدا را زیارت کرده اند.

و وقتی در آب فرات غسل می کنند رسول خدا صلوات الله علیه و آله به آنها خطاب می فرمایند ای میهمانان خدا مژده میدهم شما را که شما با من در بهشتید چون زوار حسین علیه السلام هستید .و امیرالمومنین علیه السلام به آنها خطاب می فرمایند ای زوار حسین علیه السلام من ضامن هستم برای برآوردن حاجات شما و ضامنم که بلا را از شما دفع کنم در دنیا و آخرت.

سپس رسول الله می آیند طرف راست و به طرف چپ آن زوار تا وقتی که به منزل و ماوایشان بازگردند.

حضرت صادق علیه الصلاه و السلام فرمودند کسی که قبر مطهر حسین بن علی علیهما السلام را پیاده زیارت کند خداوند تبارک و تعالی برای هر گامی که بر میدارد هزار حسنه برای او می نویسد و هزار گناه را از او محو می کند.

در تمام کارهای خوب و عبادی و درجه یک  «مَن جاءَ بِالحَسَنَهِ فَلَهُ عَشرُ أَمثالِها» قرآن هم میفرماید کسی که کار خوب انجام بدهد خدا ده برابر به او جزا میدهد ولی در باب امام حسین علیه السلام هزار برابر است، هزار برابر نه در مقابل یک زیارت بلکه هزار برابر در مقابل هر قدمی که در راه زیارت برمیدارد.فرق زیارت امام حسین علیه السلام با بقیه امور عبادی و الهی و کارهای خوبی که در دنیا انبیا و اولیا انجام میدهند، اینست که در باب امام حسین علیه السلام بی نهایت جزا داده میشود. اما در بقیه جاها محاسبه می شود.

و خداوند تبارک و تعالی با هر گامی که برمیدارد هزار درجه ایمان او را بالاتر می برد.

وقتی که میروی به زیارت سید الشهدا علیه السلام و به فرات رسیدی غسل کن و کفشهایت را در بیاور و پابرهنه برو و مثل بنده ذلیل سر به زیر و خیلی با خضوع و خشوع راه برو وقتی به در دروازه کربلا رسیدی چهار تکبیر بگو بعد کمی راه برو و چهار تکبیر بگو و بعد برو بالا سر قبر مطهر بایست و چهار تکبیر بگو ( سه چهارتا می شود ۱۲تا تکبیر به نام نامی دوازده امام علیهم السلام )  و هر چه میخواهی حاجاتت را از آن مولا بخواه خدا حاجات تو را روا می کند.

این باب را آدم یاد بگیرد. یعنی چی ؟.یک نقطه ای از روایت را بگوییم خودتان بقیه چیزها را ان شاءالله متوجه میشوید.  وقتی به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف میشوید شما سوال کنید خدا حاجات شما را میدهد.این یعنی چی ؟؟؟

شما دیدید خانه بزرگی که صاحب خانه چندتا نوکر و کلفت دارند و همه کار میکنند وقتی یک آدمی که نور چشمی است می آید خود صاحب خانه بلند میشود و جلویش چای میگذارد و خودش از او پذیرایی میکند. “کسی که به زیارت امام حسین علیه السلام میرود خداوند پا میشود” و پذیرایی میکند و خدا عهده دار پذیرایی است.” سِّر مساله این است “.«این کرامت امام حسین علیه السلام است».

پذیرایی فرشتگان که نوکر و کلفت های در خانه امام حسین علیه السلام هستند برای زوار عادی است اما بعضی زوار هستند که خداوند تبارک و تعالی خودش پا میشود و چای جلوی آنها میگذارد. این تعبیر است که در ذهنتان جا بگیرد.

میگوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم آقاجان کمترین چیزی که نصیب زائر امام حسین علیه السلام می شود چیست ؟

فرمودند کمترین مقدار اجری که نصیب زائر امام حسین السلام می شود این است که خود خدا حفظش میکند به رعایت ذات ربوبی ، و خدا خودش و اهلش را مواظبت می کند تا برگردند به مکان و مأوای خودشان.

«روز قیامت هم که میشود خدا خودش می آید مواظب زائر امام حسین علیه السلام است». این حالا کمترینش است اینکه بالاترش چیست دیگر آن را خود انسان بداند چه از آن در می آید.هر کس به قدر معرفتش میداند.

عرض کردم آقاجان کسی که به زیارت آن حضرت علیه السلام بیایند چه ثوابی دارد ؟

(اینجا صحبت ثواب است ،خارج از ثواب همان است که خدا با آن زائر است.این ثواب میخواهد)آنجا هزارتا حسنه در ازای یک گام بود اینجا چون از ثواب صحبت میکند به اندازه استعدادش یک حسنه به او میدهند و یک درجه او را بالا میبرند.اگر از ثواب صحبت نمیکرد چیز دیگری بود.

آن کسی که خودش سوال نکرده بود و ثواب نمیخواست حضرت فرمودند هزارتا حسنه و بعد هم چیزهای دیگری ضمیمه کردند اما این که ثواب میخواست کوچک میشود.«آدم در زیارت به فکر ثواب نباشد».

زائر وقتی که به کربلا آمد خداوند تبارک و تعالی دو فرشته بر او می گمارد، آنچه که از دهان او سخن بیرون بیاید حرف خوب باشد می نویسند و اگر حرف بدی از دهانش خارج شود و حرفهای لاطائل بود برای او نمی نویسند و جزء نامه اعمالش حساب نمی کند.

وقتی که میخواهد برگردد آن دو ملک با او وداع میکنند و به او می گویند ای ولی خدا، تو بخشیده و آمرزیده هستی و تو حزب اللهی هستی و از حزب رسول الله و از حزب اهل بیت رسول الله علیهم السلام هستی خیالت راحت باشد.تو از گروه خدا و رسول خدا و اهل بیت رسول خدا هستی.

بخدا سوگند ای زائر حسین علیه السلام تو با چشمت آتش جهنم را ابدا نخواهی دید و آتش جهنم هم هیچ وقت تو را نخواهد دید و به سوی تو نخواهد آمد و تو را طعمه خودش قرار نمی دهد.این کمترین مقداریست که برای زوار امام حسین علیه السلام در نظر گرفته شده است.

در حدیثی دیگر حضرت میفرمایند خداوند در ازای هر گامی که مرکب(دابه او ،اسب و قاطر و…) زائر قبر امام حسین علیه السلام برمیدارد (یعنی نه تنها در ازای هر قدم خودش بلکه در ازای هر قدم مرکبش هم …)هزار حسنه برای او می نویسد و هزار سیئه از او محو میکند و هزار درجه هم برای او مقدر میکند.

کم کم سخن بالاتر کشیده می شود.

در جای دیگر میفرماید ثواب آزاد شدن بنده ای از فرزندان اسماعیل را به او می دهد.

در حدیث دیگر آمده ،کسانی که با کشتی به قصد زیارت امام حسین علیه السلام بیایند و کشتی آنها در دریا شکسته شود و غرق شوند منادی پروردگار ندا می کند ای کشتی سواران خوش به حالتان که در راه زیارت امام حسین علیه السلام غرق می شوید و بهشتی می شوید.

شاید شاید این آرزو را خواجه شیراز داشته که می گوید:

کشتی‌شکستگانیم ای باد شرطه برخیز

باشد که باز بینم دیدار آشنا را

او آرزو میکند در این کشتی سوار بشود و کشتی اش هم در هم شکسته بشود و از بین برود و آنجا به رحمت خدا واصل بشود.

روز قیامت هیچ کس نیست از خلق اولین و آخرین ،انبیا و اولیا و صلحا و اوتاد و اقطاب و تمام عالم هستی که در محشر جمع میشوند هیچ کس نیست مگر اینکه تمنا و آرزوی زیارت قبر امام حسین علیه السلام را میکند، از آن لطف و مرحمتی که میبیند خدا به زوار قبر امام حسن علیه السلام می کند.

 

یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *