شرح روایات کامل الزیارات-جلسه بیست و هفتم

«بسم الله الرحمن الرحیم»

راوى مى گوید از امام صادق علیه الصلاه و السلام سوال کردم برای کسی که زیارت کند اباعبدالله الحسین علیه السلام را چه پاداشی است ؟

فرموند کسی که به عشق و علاقه و محبت زیارت کند آن حضرت را ، او از “عباد الله المکرمین” است یعنی بالاترین درجه  بندگان را خدا به او می دهد. زائر سید الشهداء علیه السلام تحت لواء و پرچم ایشان است تا اینکه خدا او را و حسین علیه السلام را داخل در جنت کند.

ذَریح محاربی می گوید به حضرت صادق علیه الصلاه و السلام عرض کردم من هر وقت از زیارت قبر امام حسین علیه السلام به خویشاوندان و  قوم خودم و فرزندانم می گویم خیری در آنها نمی بینم،آنها قبول نمی کنند آنچه را که راجع به زیارت قبر آن حضرت می گویم.آدمهایی نیستند که با من همدل و هم عقیده باشند، آنها من را تکذیب می کنند می گویند اینها را نگو درست نیست و گذشته بر این از شما هم که نقل می کنم  یابن رسول الله ،می گویند تو دروغ می گویی جعفر بن محمد  علیهما السلام اینها را نگفته است ( الان هم هست وقتی آدم روایتی در باب زیارت آن ذوات مقدسه میخواند می گویند امام اینها را نفرموده و اینها ساختگی است . این مال کفر باطنشان است .باطنشان تاریک است…).

حضرت فرمودند ذریح مردم را رها کن هر جا میخواهند بروند بگذار بروند گم شوند.هر چه میخواهند بگویند.

بخدا سوگند خدا افتخار و مباهات میکند به زوار حسین بن علی علیهما السلام.

کسی که به زیارت حسین بن علی  علیهما السلام می رود ملائکه مقربون او را پذیرایی میکنند به استقبالش می روند ،حمله عرش الهی از او استقبال می کنند.

خداوند تبارک و تعالی به ملائکه مقربین می فرمایند میبینید چطوری زوار قبر حسین بن علی به زیارتش آمدند شما ملائکه مقربین هستید یکمرتبه ما از شما این حال و حرکت اینجوری را ندیدیم ، بیایید تماشا کنید یاد بگیرید(با اینکه ملک هستید ،ملک ساختارش اینجوری است که همیشه به طرف خیر و عبادت کشیده می شود). ،

به جهت عشق و علاقه به فاطمه زهرا سلام الله علیها و حسین بن علی علیهما السلام . چون در اینها عشق هست که در ملائکه نیست.

فرشته عشق ندانست که چیست ….مال اینجاست.

قسم به جلال و عزت و عظمت خودم (سه قسم پشت سر هم به بالاترین صفات برجسته ربوبی خورده شده) من واجب کردم بر ایشان کرامت خودم را ، لذا “عباد الله المکرمین ” هستند.

آنها را داخل میکنم در جنت خودم، آن جنتی که برای اولیا و انبیا و رسل خودم آماده کرده ام.آی فرشتگان من، اینها زائران قبر حسین بن علی علیهما السلام هستند که آن حسین حبیب محمد صلوات الله علیه و آله است(آن محمدی که رسول من است یک حبیب در عالم داشته که دوستش داشته و آنهم حسین بن علی بوده) و محمد هم حبیب من است  کسی که من را دوست داشته باشد حبیب من را دوست دارد و کسی که حبیب من را دوست داشته باشد، دوست دارد هر کسی را که او دوست دارد.و کسی که بغض حبیب من را داشته باشد بغض مرا دارد و کسی که بغض من  در دل او  باشد بر من است که او را عذاب کنم به اشد عذاب و او را بسوزانم به آتش جهنم، و جهنم را خانه و مأوای او قرار بدهم و او را به گونه ای عذاب کنم که هیچ یک از خلق اولین و آخرین آن عذاب را ندیده اند.

هارون بن خارجه عرض میکند به امام صادق علیه الصلاه و السلام قربان شما گردم ،چیست پاداش آن کسی به زیارت قبر امام حسین علیه الصلاه و السلام میرود در حالی که عارفا بحقه هست میشناسد امام را در آن حق خاصه مربوط به امام،در این زیارت هیچ اراده ای ندارد جز خدا و ایمان به آخرت (برای آن دنیایش این کارها را میکند)؟

امام صادق علیه السلام فرمودند ای هارون بن خارجه کسی که گذر کند بر قبر امام حسین علیه السلام

(معلوم میشود کسی که گذر کند با کسی که قصد زیارت دارد فرق میکند روایت داشتیم کسی که عناد و بغض ندارد و گذر کند از کربلا همه گناهانش آمرزیده میشود) و قصد زیارت هم بکند و عارفا بحقه باشد و در زیارت خودش، غیر از ارتباط با خدا و ثواب آخرت را نخواهد، خداوند تبارک و تعالی گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد.

و حضرت سه مرتبه فرمودند برایت قسم نخوردم والله والله والله ،خاطر جمع باش همین است و غیر از این نیست، برایت قسم هم خوردم.

هیچ روایتی، آیه ای نیست راجع به شقی که چیزی سعیدش کند. شقی دیگر سعید نمی شود. شقی آن است که ملات وجودی اش به شر و زشتی و بدی و گناه وکفر و نفاق ریخته شده است ولی اگر به زیارت امام حسین علیه السلام برود شقی باشد،سعید میشود. در مورد هیچ یک از زیارت ها اعمال و عبادات این کشش و نیرو و تبدیل نیست. و یک سعیدی میشود که همیشه غوطه میخورد در دریای رحمت الهی. این کشش زیارت امام حسین علیه السلام است.

کسی که به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف میشود خدا از او استقبال میکند وقتی از زیارت برمیگردد سه ملک مقرب الهی، جبرئیل و اسرافیل و میکائیل اینها پشت سرش حرکت می کنند.

راوی میگوید من در نزد امام صادق علیه الصلاه و السلام نشسته بودم مردمی از خراسان آمدند خدمت آن حضرت و سوال کردند راجع به رفتن به زیارت قبر امام حسین علیه السلام و فضل و پاداش و نتیجه ای که بر این زیارت مترتب است . حضرت فرمودند: حدیث فرمود مرا پدرم امام باقر علیه السلام از جد من که می فرمودند:

» مَن زارَهُ یُریدُ بِهِ وَجهَ اللّهِ أخرَجَهُ اللّهُ مِن ذُنوبِهِ کَمَولودٍ وَلَدَتهُ اُمُّه «

این “کَمَولودٍ وَلَدَتهُ اُمُّه” یک معنایی دارد که با همه استعدادی که در عزیزان هست و روایات را قبول کردند آنقدر برای همه سنگین است که نمی شود آن را بیان کرد.

حضرت فرمودند کسی که به زیارت امام حسین علیه السلام برود فقط و فقط برای خدا (آخر زیارت امام حسین علیه السلام میخواهد برود بخاطر امام حسین علیه السلام برود).

«یُریدُ بِهِ وَجهَ اللّهِ » یعنی چی ؟؟

خداوند تبارک و تعالی او را از گناهان بیرون میکشد مثل نوزادی که تازه از مادر متولد شده ،این بالاترین معناست حتی از آن مطلب “کمن زار الله فی عرشه” بالاتر است.وقتی برمیگردد همه ملائکه پشت سرش حرکت میکنند تا موقعی که نزد اهل و قوم خودش برگردد(چرا تا آن وقت پشت سرش هستند بعد خبری نیست ؟چون همین اهل و خویش و قوم و رفیق هستند که آدم را از آن حال برمیگردانند).ملائکه می آیند به خدا التماس می کنند که مغفرتت را نصیبش کن، و  رحمت چنان از آسمان و زمین او را در برمیگرد که غرق رحمت الهی است و ملائکه می گویند خوش بحالت و خوش بحال آنکه تو زائرش بودی.و خداوند تبارک و تعالی او را در میان اهل و خویش و قومش محفوظ قرار میدهد.

حضرت زید بن علی بن الحسین علیه السلام که بزرگوار بودند و جلالت قدر داشتند زمان حکومت اموی خروج کردند و شهید شدند فرمودند کسی که زیارت کند امام حسین علیه السلام و در این زیارت هیچ چیزی را جز خداوند در نظر نگرفته باشد خدا گناهانش را می بخشد هر چند گناهانش مثل کف دریاها باشد.

حضرت زید بن علی این شجاع خاندان عصمت و طهارت و بسیار غیور و شجاع فرمودند زیارت کنید امام حسین علیه السلام را تا خداوند گناهانتان را پی در پی ببخشد.

اگر کسی زیارت کند حسین بن علی علیه السلام را لله و فی الله خداوند همه حاجت هایش را برآورده میکند.(نه اینکه مثل آدمهای نادان برود آنجا کنار قبر حسین بن علی بالا سر بگوید یا سید الشهدا شما شفاعت کن نزد خداوند که خدا حاجتهای من را بدهد به این باید گفت الاغ برو بیرون این دارد اعتقادات ساخته شده اش را حفظ میکند،خدا همه دنیا و آخرت را در اختیار امام حسین علیه السلام قرار داده است تو باز آنجا هم که میروی بی معرفت !!! این لله و فی الله نیست این کسی است که با یک تلنگر همه اعتقاداتش میریزد .کسی که امام حسین علیه السلام را لله و فی الله زیارت کند،امام حسین علیه السلام را همه کاره خدا و دستگاه الهی بداند خداوند تبارک و تعالی تمام حوائج دنیا و آخرتش را میدهد.

کسی را در نظر بگیرید که توی زندگی اش راه که میرود همینطور به فقرا کمک میکند بعد کسی بیاید به او بگوید شما بیایید شفاعت کنید واسطه شوید  از بزرگترتان یک قران به من بدهد بعد یک ماهه هم به او پس برمیگردانم .باید زد توی گوشش بیرونش کرد ،تو نمی شناسی این کیست.

امام حسین صلوات الله و سلامه علیه همه کاره دستگاه الهی است. نمی فهمد لله و فی الله را، امام حسین علیه السلام را کنار می گزارد و خدا را هم کنار میگزارد خدایی که به اندازه درک و فهم کوچک خودش ساخته ،بعد هم میگوید نمیدانم چه مصلحتی هست رفتم آنجا حاجتم را ندادند، تو تا قیامت لنگ هستی.

معنای شفاعت این نیست که آدم اهل بیت علیهم السلام را واسطه کند  معنای شفاعت این است که خدا اختیار را به آنها داده است و، دو مرتبه معامله را بر هم نزند خودش اینها را واسطه کند اگر اینکار را کرد نتیجه ای نخواهد داشت و خدا حوائجش  را هیچ وقت برآورده نمی کند چون حق معرفت را بجا نیاورده عارفا بحقه نیست وقتی عارفا بحقه نبود این آثار هم بر او مترتب نیست.

 

یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *