شرح روایات کامل الزیارات-جلسه بیست و سوم

«بسم الله الرحمن الرحیم»

کسی که یک درهم در راه زیارت سید الشهدا علیه السلام خرج کند ده میلیون برابر برای او حساب میشود و درجه ایمانش هم ده میلیون برابر بالاتر می رود.و بالاتر از اینها خشنودی خداوند تبارک و تعالی را به دست آورده است و رسول الله و امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام برایش دعا می کنند.

به استناد بسیار معتبر حدیث طولانی در مورد اجر زیارت سید الشهدا علیه السلام آمده است (در مطالب فایل قبلی نوشته شده).

امام صادق علیه السلام فرمودند من شنیدم بعضی از این مردم وقتی میخواهند بروند به زیارت جد غریب ما سید الشهداء علیه السلام، شیعه و محب هستند ولی اینها خیلی تدارک سفر میبینند همراه خودشان سفره های رنگین میبرند ، حلوا و غذاهای مخصوصی که با آرد و عسل می پختند و شبیه این جور چیزها،آجیل و …

اگر اینها به زیارت دوستان و پدر و مادرشان می رفتند اینها را بر نمی داشتند.

آدم وقتی زیارت امام حسین علیه السلام میرود یک مقداری در کیفیت خوراک خودش دقت داشته باشد.

حضرت صادق علیه السلام پرسیدند آیا شما به زیارت جد غریب ما ابی عبدالله علیه السلام می روید ؟ عرض کردم : بله

فرمودند : با خودتان سفره های رنگین و چرب می برید و وسایل سفره آماده می کنید ؟

گفتم بله آقاجان ما خیلی مواظبیم که همه چیز با خودمان داشته باشیم.

فرمودند شما اگر سر قبر پدر و مادرتان بروید اینکار را نمی کنید می گویید پدرم مرده یا مادرم مرده ، یک غم و غصه ای روی دلتان می نشیند که اجازه نمی دهد به شما اینجوری مجهز بروید.

گفتم پس ما چه بخوریم در این راه ؟ غذایمان چه باشد ؟

فرمودند : نان و ماست.

حضرت فرمودند اما با همین سفره های رنگین هم بروید  بهتر است تا اینکه زیارت امام حسین علیه السلام را ترک کنید.

ادب زیارت سید الشهدا علیه السلام تخفیف در حمل زاد است.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند کسی که به زیارت قبر پدر و مادرش می رود در حالت غم و غصه و ناراحتی است .شما وقتی به زیارت سید الشهدا علیه السلام مشرف میشوید سر برهنه و خاک بر سر زیارت کنید مانند ملائکه مقیم قبر مطهر آن حضرت علیه السلام.

از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم یابن رسول الله آیا وقتی که به زیارت سید الشهدا علیه السلام می رویم مثل این است که حج رفتیم ؟

حضرت فرمودند بله مثل این است که حج رفتید( چون آن شخص فکرش همین اندازه می رسید حضرت هم همین پاسخ را به او دادند).

عرض کردم آنچه که برای حاجی لازم است مواظب و مدارا کردن آنها را هم ما باید مواظبت کنیم ؟

حضرت فرمودند مثلا چه چیزهایی را ؟

عرض کردم همان چیزهایی که لازم است حاجی با خودش بردارد.

فرمودند آن چیزهایی که در سفر کربلا لازم است اینهایست که می گویم ؛

با همسفرهایت خوش خلق باشی و خوب و نیکو رفتار کنی.

کم صحبت کنی خیلی کم ،مگر اینکه سخن خوبی باشد.

باید ملتزم باشی به زیاد ذکر خدا را داشتن.

باید مواظب باشی لباسهایت پاک و تمیز باشد.

و لازم است قبل از اینکه به حائر برسی غسل کنی.

لازم است خضوع و خشوع داشته باشی و زیاد نماز بگزاری.

و زیاد صلوات و درود بفرستی بر خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام.

و مواظب باشی نسبت به چیزهایی که مال خودت نیست ،دست درازی نکنی و از اثاثیه همسفرت برداری.

و مواظب باشی چشمت را ببندی از آنچه که جایز نیست به آن نگاه کنی.

و لازم است وقتی که در این سفر خداوند تعالی توفیق میدهد به زیارت میروی ،بروی به برادرانت سر بزنی و تحقیق کنی ،نکند یک وقتی نیاز به لوازمی دارند و خجالت میکشند به تو بگویند ، تو برو و اینکار را انجام بده و تحقیق کن اگر اینکه منقطع از سفر هستند و زاد راهشان تمام شده به آنها رسیدگی کنی و آنچه داری با آنها تقسیم کنی خودت بیشتر بر نداری در راه کربلا.

و لازم است تقیه داشته باشی در این سفر ،اگر کسی از مخالفین بود با او بحث و درگیری نکنی و کاری نکنی که آنها به تو اعتراض کنند و جان و مالت در خطر بیفتد.

و زهد و ورع داشته باشی از چیزهایی که خدا تو را از آنها نهی کرده است.

و ورع داشته باشی از دشمنی کردن با دیگران . یعنی با دیگران دشمنی نکنی.

مواظب باشی زیاد در این راه قسم نخوری و با کسی بحث و گفتگو  نکنی که در آن قسم خوردن لازم بیاید.

اگر اینکارها را کردی حج و عمره ات هم درست است.

و اگر اینجوری مسافرت کردی و به زیارت رفتی آنچه در این راه انفاق کردی خداوند در مقابلش آنچه را از او بخواهی به تو می دهد.

و آنچه را که غربت کشیدی از اهل و عیالت ،خداوند تبارک و تعالی جبران می کند.

و آنچه را که رغبت داری از مغفرت و غفران ذنوب و خشنودی الهی و رضوان پروردگار نصیبت می شود. اگر چیزهایی که گفتم مدارا کردی.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند یک وقتی هست شرایطی پیش می آید که زیارت کنید قبر ابی عبدالله علیه السلام را بهتر از آن است که زیارت نکنید اما گاهی هم شرایطی پیش می آید که زیارت نکنید بهتر است تا اینکه زیارت کنید.

به حضرت عرض کردم پشتم را شکستید چطور می شود یک مرتبه میفرمایید زیارت بروید بهتر است و یک مرتبه زیارت نروید بهتر از آن است که زیارت بروید این یعنی چه ؟

حضرت علیه السلام فرمودند اگر خواسته باشید زیارت قبر پدرتان بروید غمناک و محزون میروید ولی وقتی میخواهید به زیارت قبر ابی عبدالله علیه السلام مشرف میشوید سفره های رنگین و چرب و پر از غذا فراهم میکنید ! نه اینکار را نکنید بلکه سر برهنه و خاک بر سر مشرف شوید.

حضرت علیه السلام فرمودند وقتی میخواهید به زیارت قبر سید الشهدا ابی عبدالله علیه السلام مشرف بشوید در حال غم و غصه و ناراحتی و ستم کشیده و زجر دیده  و سر برهنه و خاک برسر و گرسنه و عطشان مشرف شوید چون امام حسین علیه السلام نیز اینگونه بودند وقتی که به شهادت رسیدند تو هم همانطوری باش .و حاجت های خودت را از آن حضرت علیه السلام بخواه و آنجا نمان ،چون “قساوت قلب” می آورد.

«اگر کسی در مجاورت قبر ائمه علیهم السلام بماند و وطن انتخاب کند و آنجا بماند چون نمی تواند حق مطلب را ادا کند برایش “قساوت قلب” پیش می آید».

حضرت صادق علیه الصلاه و السلام فرمودند تو گرامی و مکرم هستی در نزد خدا و ما، وقتی اراده میکنی زیارت قبر ابی عبداالله الحسین علیه الصلاه و السلام را.

وقتی زیارت میکنی آن حضرت علیه السلام را در حال غم و غصه و محزون و سربرهنه و خاک برسر و گرسنه و عطشان باش.چون امام حسین علیه السلام که به شهادت رسیدند در حالی بودند که محزون و غمناک و سربرهنه و خاک بر سر و صورتشان نشسته بود و گرسنه و تشنه بودند.

یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *