شرح روایات کامل الزیارت-جلسه دوازدهم

«بسم الله الرحمن الرحیم»

در شب و روز عاشورا مردمی در انحاء عالم از طایفه جن نوحه سرایی و صدای گریه و زاری شنیدند و آنها با اشعاری که انشاء میکردند و انشاد، خبر قتل امام حسین علیه السلام را میدادند من جمله این روایت است ابن اکرمه می گوید که ما آن روزی که روز عاشورا بود در مدینه غلامی داشتیم به ما خبر داد که هیچ میدانید که من دیشب شنیدم  یک منادی ندا میداد که حسین بن علی کشته شده است ؟؟ باور نمیکردیم تا اینکه خبر شهادت حضرت آمد.

چند تا از این روایاتی که خیلی معتبر است از خانمها نقل شده است چون خانمها به دلیل لطافتی که در خلقتشان است با موجودات پنهانی زودتر تماس برقرار میکنند.

شخصی وارد خانه امام صادق علیه السلام شد دید دوتا کبوتر جلوی حضرت دارند راه میروند و حضرت خیلی به این کبوترها محبت میکنند ،سوال کرد آقاجان شما با این اشتغالی که به عبادت و طاعت و هدایت دیگران دارید به کبوتر میپردازید ؟؟

حضرت فرمودند : اینها کبوتر راعبی است و اینها را در خانه هایتان نگه دارید به شیعیان ما هم بگوید در خانه هایشان نگه دارند چون اینها ذکرشان این صدایی که از خودشان در می آورند این لعن بر قاتلین سید الشهداء علیه السلام است. کبوترهای راعبی که رنگ قرمز دارند مثل خون مانده و منجمد و پاهای آنها پر از، پر است .(سابق ما از نجف آورده بودیم و داشتیم و بعد تقسیم کردیم خانه ها .ان شاءالله دو مرتبه بیاوریم ) .این همان نسل کبوتریست که وقتی سر مطهر امام حسین علیه الصلاه و السلام را در بین طریق شام روی سنگی گذاشتند این کبوتر بود که اصلش سفید رنگ بود ولی آمد خودش را با خون مطهر سید الشهداء علیه السلام رنگین کرد و رفت مدینه خبر شهادت امام حسین علیه السلام را(با آن وضعی که بالهایش خون آلود بود)  به بنی هاشم ،اهل بیتی که در مدینه بودند داد .و این خون بر وجود آنها رنگ دائمی انداخته است به اینها حمام راعبی(کبوتر راعبی_ حاء ،کسره دارد) می گویند.امام صادق علیه السلام می فرمایند در خانه هایتان حمام راعبی نگه دارید.(روایت های خیلی زیادی هست که این کبوتر در خانه ها سبب خیر و برکت و دفع بلاها هستند).

تمام حیوانات در مصیبت امام حسین علیه السلام گریه کردند مخصوصا درندگان، گرگ های بیابان.

یک مرد بزرگی از علمای بسیار پر معنا و جا افتاده در جهرم بود این مطلب را مکرر در روزهای عاشورا نقل میکرد (مادرش علویه و بسیار متدینه بود) مشرف میشوند مشهد و چون پنج شش تا ماشین بودند و کاروان بود در جنگل گلستان می مانند نهار بخورند این خانم علویه چون خیلی متدینه بوده است از مردم و کاروان دور میشود برای تطهیر و وضو گرفتن اما موقع برگشتن راه را گم میکند و به جای اینکه به طرف ماشین ها بیاید از سمت دیگری میرود و کاروانیان هم در غفلت سوار می شوند و میروند همه خیال میکنند این خانم در ماشین دیگریست وقتی رسیدند دیدند این خانم نیست و از نظر شخصیت هم بزرگ آن کاروان بود برمیگردند جستجو و میبینند این خانم خودش آمده مشهد. و این خانم خودش نقل میکند که وقتی من رفتم راه را گم کردم شب شد و تاریکی جنگل و صدای حیوانات درنده می آمد وحشت مرا گرفت یک مقدار زیادی که بیشتر گذشت دیدم که یک گله گرگ به من حمله ور شدند جلوی این گرگها یک گرگ بسیار بزرگ و دهانش باز به طرفم آمد من با همان زبان عامیانه گفتم من دختر پیغمبرم دارم میروم زیارت علی بن موسی الرضاعلیه السلام میخواهید مرا پاره پاره کنید ؟ من نمیدانم این گرگ بزرگ چطوری با همان حالتی که داشت رفت و دوری زد و همه گرگها رفتند فقط آن گرگ ماند و تا صبح دور من میگشت و از من حفاظت میکرد.

در خیلی از کتابها نوشتند و درست هم همین است بچه شیرخوار را تا چهل روز اگر بالای کوه بگذارید ببر ،شیر،پلنگ، گرگ درنده می آیند آن بچه شیرخوار را بوی میکنند میروند و او را نمیخورند ولی کوفی ها اینها حیا نکردند، کی بودند اینها؟ اینها چی بودند؟ چه حادثه ای در عالم واقع شده است ؟ این بشر است ؟ این انسان است ؟ اسمش چیست؟

از نسل فاطمه زهرا سلام الله علیها سی چهل پشت گذشته به گرگها می گوید من دختر پیغمبرم میخواهم بروم زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام…

ولی کوفیان کاری کردند که چهره همه درندگان عالم سفید است در مقابل عمل آنها.

ربط موجودات با امام حسین علیه السلام یک ربط کلی است.یعنی شما خیال نکنید فقط کبوتر با امام حسین علیه السلام ربط دارد، گرگ و وحش، تمام ذرات عالم وجود با ایشان ربط دارد ،همه هستی با امام حسین علیه السلام ارتباط دارد.

یک چیزهایی در عالم هست همان چیزهایی که اجتماع به آن مهر باطل میزنند این در مکتب و منطق امام حسین علیه السلام سر در می آورد از زیبایی و خوشگلی .کفتر بازی!!؟ کفتربازی که بد است !! وقتی می آید در باب امام حسین علیه السلام بهترین و خوشگلترین چیزهای عالم می شود.

هر زشتی در ارتباط با امام حسین علیه السلام زیباترین و خوشگلترین چیزها می شود.آنهایی که گنهکار هستند و معصیت کار هستند وقتی می آیند در راه امام حسین علیه السلام ،ملائکه آسمان افتخار میکنند با این معصیت کارها نشست و برخاست کنند.انبیا افتخار میکنند. دنبال آن کسی میگردند که از راه امام حسین علیه السلام توبه شان قبول شده است.

این روایت کبوتر راعبی نگه داشتن در خانه سرّ دارد وگرنه اینکه در خانه کبوتر نگه داریم که چیزی نیست.

امام صادق علیه السلام چه میخواهند بفرمایند ؟؟

میخواهند بفرمایند کفتربازی زشت در راه امام حسین علیه السلام قشنگترین چیزهاست. در این رشته و مکتب بیاوریدش.برایش باب باز کردن ، توی استحباب فقهی بردنش.

مردم ،جغد را خیلی شوم میدانند .می گویند بر هر بامی که نشست وای به حال آن خانه ،خراب می شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند بهترین پرنده های عالم جعد(بوم) است.چون از وقتی که این فهمید بچه های امام حسین علیه السلام دربدر هستند و چشمش افتاد که دارند اینها را به اسارت میبرند دیگر این توی خرابه ها سکونت انتخاب کرد و به خودش اجازه نداد که لانه و خانه منظمی داشته باشد و همیشه بر امام حسین علیه السلام نوحه میکند.

این پرنده ای که همه از آن بدشان می آید ،می بینید چه چشمهای بازی دارد، این از بس که بر امام حسین علیه السلام گریه کرده چشمش باز شده است. اینها رمز است .چشم باز که کنایه از دید و بینش است مال گریه کردن است هر کسی که میخواهد دید باطنی اش زیاد شود بر امام حسین علیه السلام گریه کند همه چیز را می فهمد.

از امام صادق علیه السلام شنیدم که راجع به جغد می فرمود هیچ کدام از شما جغد را در روز دیدید؟

گفتند آقاجان او روز بیرون نمی آید شبها فقط ظاهر میشود و ناله میکند.

فرمودند هیچ وقت بر ساختمانهای آباد لانه نمیکند .از روز عاشورا قسم خورد، عهد و پیمان با خدا بست که دیگر هیچ وقت آباد نشین نباشد و لانه نکند و آشیانه نکند جز بر خرابه ها .فرمودند او روزها روزه می گیرد و هیچ چیز نمی خورد تا شب .و شب هنگام مشغول است به ناله کردن و ترنم.

« فرمودند ترنم،دقت کنید اینجا هنر موسیقی را باز به استخدام در می آورند. ناله جغد خیلی ناله زشتی است» از کلاغ هم زشتتر است اما حضرت فرمودند چه صدای قشنگی دارد در باب موسیقی چون برای امام حسین علیه السلام ناله میکند این ترنم است.

اگر دیدید یک بد صدایی توی مجلس برای امام حسین علیه السلام نوحه میخواند بدانید او خوش صداترین عالم است و از این بهتر کسی نیست در این باب هیچ کس اشکال تراشی نکند.

علی بن ساعد بربری ، کسی بود که قبر علی بن موسی الرضا علیه الصلاه السلام را به پا داشت، برای حضرت قبر و ضریح ساخت. (پدر ایشان هم در زمان امام رضا علیه السلام بود و روایت در مورد” جغد” را از امام رضا علیه السلام نقل میکند).

حضرت باقر علیه السلام از قول امام زین العابدین علیه السلام فرمودند هر مومنی که چشم او گریان شود به جهت شهادت حسین بن علی سید الشهداء علیه السلام و یک قطره اشک بر گونه او جاری شود خداوند تبارک و تعالی به او مسکن میدهد در بهشت ، مسکن و خانه های زیادی صد هزار در صد هزار در مقابل یک قطره اشک ، و هر مومنی که چشم او گریان شود و یک قطره اشک بریزد به جهت آزاری که به ما از دشمنان در دنیا رسیده است خداوند تبارک و تعالی او را در بهشت در جایگاه صدیقین مسکن میدهد. و اگر کسی در راه ارتباط ولایت ما کسی او را آزار دهد و او گریه کند ،اشکی که از چشم او میریزد به واسطه آن ناراحتی که  او در راه ارتباط ما  دیده است خداوند از او آزار قیامت را دور میکند و از سخط خودش و آتش جهنم در امن و امان قرار میدهد.

همه گریه کردن ها در همه پیش آمدها زشت و مکروه است غیر از جزع و گریه کردن در باب امام حسین علیه السلام.

ابی هارون مکفوف ، نابینا بود و خیلی هم آدم مورد توجهی بود در نزد حضرت صادق علیه السلام و بیشتر روایاتی که در باب امام حسین علیه السلام است از او نقل شده است.لذا شما خیلی از مداح ها که میبیند نابینا هستند به خاطر همان تجلی ابو هارون مکفوف است که آنها را زیر بال خودش گرفته است او خودش حسینی بود و هر کسی که نابینا بوده و دلی داشته آنهم دلی مربوط به امام حسین علیه السلام او را در این رشته در آورده است.

او نقل میکند اگر کسی در نزد او نام امام حسین علیه السلام برده شود و به اندازه بال مگسی از چشم او اشک بریزد فقط خدا میداند چه اندازه ثواب دارد ،بهشت کمترین مقدار ثوابی است که نصیب گریه کن امام حسین علیه السلام می شود.

یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *