شرح روایات کامل الزیارات-جلسه نوزدهم

«بسم الله الرحمن الرحیم»

امام صادق علیه السلام در دعایی میفرمایند : ستایش و حمد برای آن خدایست که دلهای مردم را (مومنین را )عاشق ما قرار داده است هوای ما در سر آنهاست عشق ما در دل  آنهاست ،ای خدایی که اینگونه به ما عنایت کردی به ما شفاعت دادی و کرامت دادی و  علم گذشته و آینده  دادی خدایا غفرانت را نصیب من کن و غفرانت را نصیب برادرانم کن و غفرانت را نصیب زوار قبر ابی عبدالله الحسین علیه السلام  کن.

یعنی زوار قبر ابی عبدالله علیه السلام را همردیف با خودشان قرار دادند.

این زواری که پول خرج کردند…

در همه جای شرع شما بگردید هیچ جا مثل باب امام حسین علیه السلام ترغیب و تشویق برای پول خرج کردن ، نکردند .در شرع یک زکات و خمس و صدقه و انفاق است روایاتش هم معلوم و مشخص است.اما راجع به خرج کردن در راه امام حسین علیه السلام تاکید و ابرام می کردند .مردم می آمدند میگفتند بیچاره ایم قرض داریم وضع مان خوب نیست، می فرمودند برای زوار قبر ابی عبدالله الحسین علیه السلام خرج کن تا خدا برکت بدهد وضعت خوب می شود.

خدایا آن زوارقبر امام حسین علیه السلام را هم بیامرز که پولهایشان را در این راه خرج کردند. گاهی از اوقات آدم برخورد می کند با یک مسائلی در این راه که بعد خجالت میکشد این روایات را برای آنها بخواند.

زیارت سید الشهدا علیه السلام می آید یک کارهایی را در امور مالی آدم از او می بیند ،یک امساکهایی ،بی توجهی  هایی در او می بیند .اگر خواسته باشد برای زن و بچه و مهمانی ها خرج کند هیچی محاسبه نمی کند اما برای امام حسین علیه السلام می آید می خواهد پول هم خرج کند ولی اجرش را ضایع می کند، یکجوری گدا بازی در می آورد که تمام این حرکت معنوی هیچ نوع بازدهی برایش ندارد.

از پدر آ سید حسن فرشچی نقل می کردند که قبلا از اصناف می آمدند برای اقامه عزای امام حسین علیه السلام از مردم پول جمع می کردند ،ایشان سی سال عینک میزدند، آمدند از ایشان هم پول بگیرند دست چکشان را برداشتند نوشتند، بچه ها داد میزدند حاج آقا عینکتان ،عینک را نزدید جواب دادند دیگر برای امام حسین علیه السلام هم آدم عینک بزند معلوم است که قبول ندارد.اینها کسانی هستند که قبل از اینکه حرکت کنند به مقصد رسیدند.

امام صادق علیه السلام فرمودند :خدایا همینطور که غفرانت را نصیب من و برادرانم میکنی غفرانت را نصیب زوار قبر ابی عبدالله الحسین علیه السلام کن. ببینید امام صادق علیه السلام ردیف قرار می دهند.پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم خوشحال میشوند وقتی که میبیند زوار به زیارت قبر ابی عبدالله الحسین علیه السلام مشرف می شوند.

ما آنها را صدا زدیم و آنها لبیک گفتند. زیارت قبر ابی عبدالله علیه السلام پاسخ است و جواب است و لبیک گفتن است به صدای اهل بیت علیهم السلام.

با زیارت امام حسین علیه السلام آدم تیر میزند توی چشم دشمنانشان.

هرکه میخواهد دماغ دشمنان اهل بیت علیهم السلام را به خاک بمالد برود به زیارت اباعبدالله علیه السلام.

در این زیارتی که قصد کردند جز رضایت تو هیچ چیزی را نخواستند. و پروردگارا تو هم در مقابل این فداکاری زوار جبران کردی و به آنها رضوان و خشنودی مرحمت فرمودی.و در شب و روز آنها را از بلیه و خطر حفظ کردی.

پروردگارا اینها که به زیارات اباعبدالله علیه السلام آمدند خودت اموال و اولادشان را حفظ کن.تو خودت باید خلف آنها باشی جایگزین باشی از طرف زوار برای حفظ اموال و اولاد به بهترین جایگزین و بهترین کسی که با آن مال و اموال و بازماندگان مصاحبت دارد.

پروردگارا دفع کن از زوار امام حسین علیه السلام شر هر ظالم و جبار و عنود سرکشی را. و بر طرف کن هر امر مشکلی را از ضعیف خلق خودت و قوی خلق خودت.

پروردگارا شر شیاطین جنی و انسی را از زوار امام حسین علیه السلام دفع کن.

همینطور که در صحنه غدیر رسول الله صلی الله علیه و آله برای دوستان امیرالمومنین علیه السلام دعا کردند.

«اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» امام صادق علیه الصلاه و السلام هم برای زوار قبر ابی عبدالله الحسین علیه السلام دعا می کنند آنهم این دعای مفصل.

پروردگارا بیشتر از آن چیزهایی که از تو میخواهند و امیدوارند خیلی فراوانتر به آنها مرحمت کن در این غربتی که قرار کردند.

اینها ما اهل بیت علیهم السلام را بر فرزندانشان بر پدرانشان بر فامیلهاشان ترجیح دادند و ما را به آنها نفروختند آنها را به ما فروختند. هر وقت پای پدران به میان آمد ما را انتخاب کردند، امر پسرانشان و خویشاوندانشان پیش آمد دوستی ما را بر آنها ترجیح دادند و انتخاب کردند.

پروردگارا دشمنان ما وقتی اینها میرفتند به زیارت امام حسین علیه السلام عیب جویی و سرزنش میکردند .این سرزنش و عیب جویی آنها را از زیارت باز نداشت.

حالا ما که میخواهیم روایت را بچشیم . روایت چشیدنی است دیگر ، روایت گوش دادنی نیست.

وقتی که نوید و بشارت زیارت حضرت سید الشهداء علیه السلام از طرف خود آن ذوات مقدسه علیهم السلام بلند شد که بعضی از مومنین موفق بشوند. چقدر همین کسانی که از روضه و اهل بیت علیهم السلام دم میزدند چقدر عیب جویی کردند ای بابا خطر دارد کجایش چی می شود. آخر این چه جور دوستی است؟ اینها کی هستند؟ چه جور فکر می کنند ؟

تو سالها گریه کن امام حسین علیه السلام بودی در خانه ابی عبدالله و اهل بیت علیهم السلام بودی حالا که راه باز شده عیب جویی میکنی ؟ بیشترش از حسد است که این می رود و او نمی تواند برود عیب جویی می کند.هر کسی به هر جور زیارت امام حسین علیه السلام را ولو به یک کلمه «ای بابا میخواهی بروی چه کار»، بعد پایش را در زندگی اش میخورد هزار مشکل برایش پیش می آید که هیچ علاج ندارد.هر که میخواهد امتحان کند ببیند،  اینها دیگر دلیل و برهان ندارد که ما بنشینیم با او استدلال کنیم. در باب امام حسین علیه السلام به قدر یک استکان چای که میخواهند جلوی کسی بگذارند و منع کند بگوید نمی خواهد بگذارند تا آخر عمر در زندگی اش باید بکشد ببیند چه خبر است . باب امام حسین علیه السلام اینجوری است مواظب باشید.گفت یابن رسول الله میخواهم حج بروم مستطیع هم هستم ولی احتمال میدهم شاید توی راه خطری پیش بیاید ،دزدی ، قطاع الطریقی  باشد چه کار کنم بروم؟ حضرت علیه السلام فرمودند نه چون احتمال خوف است حج از تو ساقط است.و فرمودند تو که اهل عراقی زیارت امام حسین علیه السلام چرا نمیروی ؟

گفت : آنجا که به یقین مرا می کشند .برای اینکه طایفه بنی مروان آنجا جاسوس گذاشتند و من آدم سرشناسی هستم اگر که بفهمند من رفتم زیارت…

فرمودند باشه بکشند برو .فداء للحسین علیه السلام.

حج را با احتمال خطر فرمودند وجوبش از تو ساقط است.ولی گفت اینجا یقین است فرمودند برو.

اینقدر آمدیم پای منبرها و گریه ها و روضه ها چی فهمیدیم؟  حالا خودت نمیتوانی بروی که توفیقش را نداری و وقتی رقم زدند اسمت در زوار امام حسین علیه السلام نبود و دلیلش هم این است که الان اینجوری هستی دیگر.

آنجایی که رقم زدند اسم تو نبود قبل از خلقت اسم زوار را نوشتند .حالا نمیتوانی منع میکنی ؟ وای وای وای…

ائمه علیهم الصلاه و السلام در خوف و خطر هم منع نمی کردند.این منطق ائمه علیهم السلام روایاتش هم موجود است و یکی و دوتا و ده تا هم نیست.

پروردگارا دشمنان ما بر زوار امام حسین علیه السلام عیب جویی کردند که اینها دارند میروند زیارت امام حسین علیه السلام ،بنا بر مخالفتی که با ما داشتند.خدایا این صورتهایی که در آفتاب برای زیارت امام حسین علیه السلام تغییر رنگ پیدا کرد و چروکیده شد خدایا به این چهره ها رحم کن.

خدایا به این صورتهایی که روی قبر امام حسین علیه السلام گذاشته می شود رحم کن. این صورتها اگر وجه اللهی نداشته باشد به وجه اللهی پیوند دارد به اینها رحم کن.

خدایا به آنها چشمهایی که بر ما گریه کرده است و در مصیبت ما اشک ریخته است رحم کن.

خدایا آن دلهایی که در مصائب ما سوخته و جزع کرده به آن دلسوخته ها رحم کن.

خدایا به آن ناله ها و به آن ضجه هایی که اهل محبت در راه مصیبت ما زدند به آن ناله ها رحم کن.

خدایا من خودم که حجت تو هستم ،خدایا من جعفربن محمد الصادق ( علیه السلام)  آن بدنهایی که به زیارت امام حسین علیه السلام رفته است نزد تو ودیعه قرار می دهم و آن نفوس را در نزد تو ودیعه قرار میدهم تا وقتی که سر حوض کوثر آنجا تحویل جدم امیرالمومنین علیه السلام بدهی.

دعای حجت خدا برای زوار امام حسین علیه السلام مستجاب است. تعقیب که بعد از نماز می خوانند، این دعا هم تعقیب امام صادق علیه السلام بعد از نماز بوده است.تو میخونی و زوجنی من الحور العین …این چیه ؟

یاد بگیرید که این چه خاصیتی دارد. از امروز یاد بگیرید عربی آن را هم نمی خواهد به فارسی برای زوار قبر امام حسین علیه السلام دعا کنید از ته دل، ببینید زندگیتان چه کار می شود.

یک کسی گرفتاری داشت هیچ طوری رفع نمی شد پدر و مادرش هم زنده بودند و حتی آنها هم برایش توسل می کردند نمیشد(به پدر و مادرش هم بی احترامی نکرده بود) خیلی گرفتار بود از اینهایی که به هر در میزند نمی شود گفت فلانی (آقاجون )ما چه کار کنیم ؟؟ گفتم یک راه دارد نسیه هم نیست شب اول ،دفعه اول انجام بدهی روزش میبینی گشایش شده، پشت سر هم اگر انجام بدهی پشت سرش گشایش می شود. گفت چی ؟؟

گفتم شبها که بلند می شوی آب بخوری . گفت بله از هول و وحشتی که دارم اعصابم ناراحت است شبها باید بلند شوم آب بخورم.گفتم این دفعه که خواستی آب بخوری همه لیوان آب را سرنکش ،دو سه جرعه بخور و بقیه اش را بریز توی آسمان توی باغچه بگو این هم برای تشنه کامان کربلا،بگو ما که نبودیم آنجا آب دستشان بدهیم .نخور نیم سیر پاشو حالا. ببین چه جوری میشود. الحمدلله کارش درست شد درستی که تا الان هم درسته و کار دیگران را هم درست میکند. در خونه امام حسین علیه السلام است.

این سینه زدن و زنجیر زدن که روایت ندارد بابا. اینکه قرآن و حدیث و اهل بیت علیهم السلام نگفتن ،اینها چیزهایی هستند  که قلب محب ،فکر محب و عاشق در آورده است.به این نباید بد نگاه کرد .همین کارساز است این خیلی کار میکند و بقیه چیزها…

یک چیزهایی هست که توی  شرع نیست اما از اینهایی که در شرع آمده محکمتر است .باب امام حسین علیه السلام اینجوری است. در باب امام حسین علیه السلام رخصت است هر گونه که کسی خودش را پیوند داده درست است .حضرت صادق علیه السلام همیشه در سجده این دعا را برای زوار قبر امام حسین علیه السلام می کردند.عرض کردم یابن رسول الله قربان شما گردم این حرفهایی که من از شما شنیدم این دعاهایی که شما فرمودید  و گوش من شنید اگر کسی اصلا خدا را نمی شناخت و با خدا آشنا نبود خیال می کنم دیگر آتش جهنم بر بدن او کار نمیکند ولو خدانشناس باشد ، معرفت الله نداشته باشد ولی به زیارت …من خیالم میکنم این دعاهای شما او را بگیرد.

می گوید پیش امام معصوم علیه السلام قسم خوردم گفتم خدا گواه است و میداند دوست داشتم من حج نمی رفتم و میرفتم زیارت امام حسین علیه السلام.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند تو که نزدیکی این حرفها را نزن ، تو که شهر و دیارت به آن قبر نزدیک است.

پس چه شده که به زیارت آن غریب عطشان مشرف نمی شوی چه شده ؟  چه مانعی برای تو هست ،چرا به زیارت نمیروی ؟

به من فرمودند ای معاویه بن وهب این دعایی که از من شنیدی، برای چه این دعا را نمی خوانی همیشه بخوان.

گفتم قربان شما، من خودم را لایق نمیدانم این دعایی که شما فرمودید من به همه آن وصول کرده باشم و رسیده باشم.

فرمودند معاویه کجای کاری؟ آنهایی که در آسمانها برای زوار امام حسین علیه السلام دعا میکنند بیشتر از زمینی ها هستند در این باب وقتی به تو التماس دعا می گویند نگو من لایق نیستم زود انجام بده.

امام صادق علیه السلام فرمودند ای معاویه بن وهب یک وقتی زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکنی به جهت خوف و ترس و بیمی که توی راه داری از هر حیث.

کسی که ترک کند زیارت قبر سید الشهدا علیه الصلاه و السلام را، اینقدر حسرت در دلش می نشیند که روز قیامت برایش مشخص میشود که آرزو میکرد که اگر من به زیارت نرفتم کاش اقلا قبرم در کربلا قرار میگرفت.

چشم خدا،  در خلقت امیرالمومنین علیه السلام است چون ” عین الله ناظره ” است.” چشم خدا” دنبال آن کسی میگردد که به زیارت امام حسین علیه السلام رفته است.

معاویه بن وهب دوست نداری از آنهایی باشی که وقتی از زیارت سید الشهدا علیه السلام برمیگردی تمام گناهانت آمرزیده شده باشد؟

دوست نداری از آنهایی باشی که وقتی به زیارت امام حسین علیه السلام میروی گناهان هفتاد سالت آمرزیده شده باشد ؟

دوست نداری وقتی که به زیارت امام حسین علیه السلام میروی و هنگامی که ملک الموت می آید و از دنیا میروی هیچی دیگر گناه بر تو نباشد ؟

دوست نداری روز قیامت که حساب و کتاب و عقابی دارد اینها به گردنت نباشد ؟

دوست نداری از آنهایی باشی که روز قیامت رسول الله صلوات الله علیه و آله و سلم بیایند با شما دست بدهند ،مصافحه کنند؟

بدون استثنا تمام انبیا و تمام اولیا و حتی خاتم انبیا و ائمه علیهم السلام روز قیامت به دنبال زوار امام حسین علیه السلام می گردند که یک دستی به سر و صورت او بکشند.

خدایا فهم و معرفتش را بده.(الهی آمین).

به چند سند این روایت معاویه بن وهب نقل شده است.

امام صادق علیه السلام فرمودند مادر ما فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم(مشخص می کنند) هر روز همه وقت همه شبانه روز حاضر می شوند در نزد قبر سید الشهدا علیه السلام و برای زوار استغفار می کنند خدایا اینها زوار قبر پسرم حسین علیه السلام هستند گناهانشان را ببخش.

امام صادق علیه السلام فرمودند چهار هزار ملک در نزد قبر سید الشهدا علیه السلام هست که گریه میکنند و خاک بر سر میریزند تا روز قیامت. رئیس آنها فرشته ای به نام منصور است هر زائری که به زیارت می آید اینها میروند به استقبالش و هر کسی که وداع میکند با امام حسین علیه السلام اینها بدرقه اش می کنند و اگر مریض شود به عیادتش می روند و اگر بمیرد این چهار هزار ملک بر او نماز می خوانند و بعد از مرگ هم این ملائک مامورند برای اینکه برای او استغفار کنند.

خدایا ما را از محمد و آل محمد علیهم السلام جدا مفرما

 

یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *