شام غریبان امیرالمومنین علیه السلام_بیست و دوم رمضان

 

《بِسم الله الرّحمنِ الرَّحیم، اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین، الصَّلاهُ وَ السَّلام علی خَیرِ خَلقه مُحَمَّد وَ عَلی آله الطَیبینَ الطّاهرینَ المَعصُومین وَ الْلَعْنَهُ الدَّائِمه عَلَی أعْدَائِهِمْ وَ مُخَالِفِیهِمْ وَ مُعَانِدیهیمْ وَ مُبغِضیهِم وَ مُنْکَری فَضَائِلهمْ وَ مَناقِبِهم مِنَ الان إلی قیامِ یَومِ الدّین.آمینَ یا ربَ العالَمین》

 

《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم》

 

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ﴿١﴾

وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾

لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾

تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾

سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾》

 

[ یادآوری از زحمات و طریق تربیت مرحوم حاج آقا جمال اصفهانی و مرحوم آسید مهدی حاج قوام و مرحوم آقای سید اسماعیل شفیعی و مرحوم آ شیخ محمد حسین خراسانی،همه اینها که این مجلس را اداره می کردند و به دیگران فیض دادند و دیگرانی که از این جلسه به عالم بقا رفته اند یک صلوات و حمد و سوره مرحمت کنید]

امشب شبِ شام غریبان امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام است.شبى است که خانه مولا پر از ناله و ضجه است و صاحب عزا گرچه در ظاهر آقا امام مجتبی ولایتعهدی را پذیرفته اند به توصیه والدِ بزرگوار،پدرِ شهید،مظلوم،امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام است و آقا امام حسین علیه السلام هم در آن خانه صاحب عزا هستند،آقا ابالفضل العباس علیه السلام هم هستند اما همه تسلیت را به بی بی زینب سلام الله علیها گفتند ،هر کس وارد می شود تسلیت را به خانم می گوید.

حتما این حالت بوده است دیگر،الان هم رسم است هر کس وارد منزل مصیبت زده می شود،صاحب عزا به مناسبت شخصِ وارد یک سخن مناسبی ذکر می کند.

نزدیکانی که می آمدند به بی بی زینب سلام الله علیها تسلیت بگویند، به بی بی ام کلثوم سلام الله علیها،این دو نَیِّرِ تابناک از دودمانِ ولایت،همزمان با هم این را می گفتند،باباجان چقدر به شما گفتیم نرو،چقدر التماس کردیم نرو.

حین خروج از منزل[می شود بشر به اینجا برسد هاااا،می شود، یعنی در یک حضیضی و در یک انحطاطی قرار بگیرد که حیوان از او بالا بزند جماد از او بالا بزند،می شود ،اگر کسی نتواند آنجوری که به او گفتند راه را برود. راه ولایت یک نظام خاصی دارد هااا ،با بی بندو باری نمی سازد،یک وقتی آدم می افتد به آن جایی که شمشیر توی دستش بگیرد و شمشیر را روی سر اولیاء بگذارد،می شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی آیین ولایت ما را مراعات نکند این به انحطاطی می افتد که دیگر حرکت نمی کند.امام صادق علیه السلام می فرمایند والله ،سوگند می خوردند《 أنَّ وَلایَتَنا لا تُنالُ إلّا بِالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ وَ حِکمَهٍ وَ سِداد》،

[این را دقت کن عزیزمن ،فرق دارد،حرف را از هم جدا کنیم] اگر کسی مُنغَمِر در هر نوع کجروی ،معصیت، گناه بوده،هر نوع،آمد درِ خانه اهل بیت علیهم السلام راهش می دهند،پاکش می کنند،ولی با آمدنِ درِ خانه اهل بیت علیهم السلام راه برای گناهش باز نکند.

دو حرف است،دو سخن است.

این حدیث را هم بگوییم معنا کنیم،امشب شبِ شام غریبان امیرالمومنین علیه السلام است،به خودِ بی بی زینب سلام الله علیها ،سوگند به تارِ مویش که لنگرِ زمین و آسمان است،بی بی سلام الله علیها دوست دارد که دوستان پدرش تقوا داشته باشند.

امشب این حرف را بگوییم.

《حُبُّ عَلِیٍّ حَسَنَهٌ لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَهٌ 》،این حرف را چگونه معنا کردیم؟؟

حب امیرالمومنین ،دوستی و عشق علی،یک حسنه ای است که ،لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَهٌ ،گناه با آن ضرر ندارد ؟

چه کسی این را گفت؟بد معنا کردی.

عرب به هَوو [هوو که می دانید،ان شاءالله سرِ هیچ خانمی نیاد،خانم های بالا هم دقت کنند، از حرف زدن بی جا،از استنباط ها و برداشت های بی جا،نسبت به اشخاصی که خدایی نکرده انسان ایمانش به کلی از بین می رود ،هیچ چیز دیگر نمی تواند یک برداشت غلط نسبت به یک مومن را جبران کند،دقت کنند خانم هایی که آن بالا هستند.

ضُرِه یعنی هوو،عرب به هوو یعنی زنی که دوم سرِ زنِ اول بیاید این را عرب ضُرِه می گوید،ما هوو می گوییم]

《حُبُّ عَلِیٍّ حَسَنَهٌ 》،دوستی امیرالمومنین ،عشقِ این رجُلِ غیب و مرد عالم وجود که لافتی درباره اش آمده،حینِ ضربت خوردن،جبرئیل ندا کرد : 《لا فَتَی اِلَّا عَلِی》،دوستی و عشقِ او یک حسنه ای است که 《لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَهٌ 》،لا تضُرُ یعنی هوو سرِ این حسنه با یک سیئه ای نیاورید،سیئه هووی حسنه است،سرش نیاوری هاااا.

متداول هم هست دیگر که اگر یک کسی یک عیالِ مومنه،صالحه،مدیره،مدبره ای توی خانه داشته باشد برود یک زنی بگیرد که این زن نه تقوا دارد نه عبادت دارد نه هنر دارد،نه خانه داری دارد،تمام به او می گویند این خجالت نکشید که این زن دومی انتخاب کرد سرِ آن زنِ صالح پرهیزکار؟

همه عالم به او می گویند.

تو خجالت نکشیدی گناه را در مقابل این حسنه قرار می دهی؟؟

باز امشب بگوییم ،به حق امیرالمومنین علیه السلام اگر کسی دچار دوستی اش شده باشد،دچار عشقش شده باشد ،این دیگر سیگار هم نمی کشد،بعد خدای نکرده توجه به یک مسائل فا… بشود؟

نشستن ها،برخاستن ها ،قضاوت کردن های بی جا،حرف هایی که اصلا نه در منطق شرع است نه در منطق عرف است،نه در منطقِ عرفان است.

امشب شب شام غریبان امیرالمومنین علیه السلام است

برداشت کنیم.

یکی از معانی که آقا امیرالمومنین علیه السلام یک تابوت قرار دادن،به طرف مدینه فرستادند،نکند تو دنبالِ آن تابوتِ خالی باشی.

معنایش این است،همه آن سامان دنبالِ…

نکند دنبالِ آن تابوتی باشی که جنازه امیرالمومنین در آن نیست،این حقیقت در آن نیست.این معنا دارد،چرا به امام حسن علیه السلام این دستور را دادند؟؟

حسن جان ،سه تا تابوت ترتیب می دهی،یکی به طرفِ مدینه،خالیِ خالیِ.

این یعنی چه؟؟

یعنی هستند مردمی که دنبالِ مسائل واهی هستند، آن علیِ حقیقی را نشناختند،آن علیی که امر به تقوا و پرهیزکاری می کند.

یکی هم تشکیل دادن به طرف ایران فرستادند.یعنی هستند مردمی که دنبال تابوتِ خالی هستند،دنبالِ علیِ واهی هستند.

[نمیدانم،امسال کششم،آنجوری نیست که بتوانم صحبت کنم،علتش هم این است که موفق به روزه هستم و این روزه به صحبت کردن من صدمه میزند،یا صحبت کردن صدمه میزند،لذا ما را ببخشید اگر که کوتاهی کردیم و نتوانیم ادای حق کنیم،خیلی ممنونم]

درست بشویم،میشود امشب ما بنشینیم اینقدر از فضائل و کمالات شیعه بگوییم و حرف بزنیم و از مطالب ذوقی اش به وجد بیایید،اینقدر به وجد بیایید ولی یک مقداری عمل داشته باشیم.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌ »(سوره مبارکه بقره/۱۸۳)، لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌، شاید تقوا گیرتان بیاید،روزه ای که به آدم تقوا ندهد،ولایتی که به آدم تقوا ندهد،آنچه که صدمه به ولایت میزند[این را بگویم]فکرِ بی جاست،که این فکر بی جا،آدم را به عملِ بی جا هم باز می دارد.ولایتِ 《علی 》است،

«لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (سوره مبارکه واقعه/۷۹)،

چه چیز را؟؟؟ «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» یعنی خواندن قرآن؟؟؟

«لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» یعنی حفظ کردن قرآن؟؟

«لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» یعنی دست روی خطِ قرآن؟؟

چرا،اگر خطِ قرآن را میخواهی مَسّ کنی باید وضو داشته باشی،مستحب هم هست موقع تلاوت باز وضو داشته باشیم، ولی «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» منظور حقیقت قرآن است،که ولایت است‌، به آن نمی رسد،تماس با ولایت نمی گیرد،ولایت نصیبِ کسی نمی شود که ناپاک باشد.ناپاکی معنا دارد.

[یک چیزی امشب ما بگوییم،مربوط به ماهِ رمضان است،روایتش را می گوییم]آقاجان اگر خوب ماه رمضان نتوانست خودش را پاک کند و این بر شقاوت باقی ماند باید چه کار کند؟؟

امام صادق علیه السلام فرمودند باید برود عرفات،صحرای عرفات، آنجا عرفه برسد،اگر آنجا رسید رحمت حق أَشمَل است و أَعَم است،ریزش مغفرت حق بیشتر است،اگر توی ماه رمضان کسی پاک نشد.نتوانست،یعنی اینقدر گناه و معصیتش زیاد است که ماه رمضان آن را پاک نکرد،چه کار کند؟ برود عرفات.

گفت آقاجان اگر عرفات پاک نشد؟ میشود یک کسی [عرفات برود پاک نشود]؟؟

فرمودند بله بعضی ها هستند که آنجا هم پاکشان نمی کند.

عرفات خیلی می ریزد به…

حتی فرمودند اگر کسی دنیا خواسته باشد،دنیا را هم آنجا به او می دهند.

خوب،اگر آنجا پاک نشد،مغفرت نگرفتش،رحمت نگرفتش،چه کار کند؟؟؟

فرموند باید به کربلا بیاید.

[پارسال که ما این روایت را می خواندیم یادتان باشد میگفتیم اگر ماه رمضان پاکش نکند باید برود عرفات،مکه راهش بسته بود،چه کار کند؟

خدایا راه مکه را باز کردی،این امید هست که در عرفات مغفرت به اهلش بریزد،می شود یک وقتی راه کربلا هم باز بشود؟؟؟]

راوی سوال می کند:آقاجان،یابن رسول الله اگر کربلا پاکش نکند و رحمت و مغفرت او را نگیرد چه کار کند؟؟

فرمودند دیگر آنجا این جور چیزی نیست،اگر کسی به کربلا برسد،دیگر محال است که مغفرت و رحمت او را نگیرد.

[یک وقتی دور و بر هم بنشینیم توی صحن و سرای این عزیزِ خدا ،بهترین لفظی که می شود برای امام حسین علیه السلام ،حجه الله،ولی الله

،ثارالله،اینها همه،بهترین الفاظ این است که بگوییم امام حسین علیه السلام عزیز خداست،چطور می گویی عزیز زهراست،عزیز خداست،توی صحن و سرایش بنشینیم آنوقت سینه بزن که خودِ امام حسین تماشایت کند،خودِ سیدالشهداء نگاه کند]

[به جان امام حسین علیه السلام بیا امشب یک کار همه با هم انجام بدهیم،به حق حضرت زینب سوگندت می دهم،همه اینهایی که اینجا بالا و پایین نشستیم،بیایید یک تصمیم بگیریم و عهد ببندیم یعنی دستمان را بگذاریم توی دستِ امیرالمومنین علیه السلام و شاهد هم بی بی زینب سلام الله علیها بگیریم،هر کداممان امشب یک عملی را ،که شایسته حق نیست،شایسته ولایت نیست ترک کنیم،امشب بیایید این کار را انجام بدهیم.بیایید به جانِ امام حسین امشب این کار را بکنیم. چی،میخواهی بگویی من پاکم؟؟ چه کسی میتواند این حرف را بزند؟؟

میخواهی این را بگویی همه کارهایم خوب است؟؟

چه کسی است که بتواند این حرف را بزند؟

خودت پیشِ خودت امشب ،به جان امیرالمومنین بیا در خودت به قدرِ یک لحظه،من هم ساکت می شوم تو هم ساکت بنشین ببین چه با تو هست که شایسته یک دوستِ علی نیست؟؟

بیا امشب کنار بگذاریم.

آقاجان تو مدد کن،ما هر کداممان توی ذهنمان آمد،علی کلِ حال،تو مدد کن که بتوانیم.

با شاهِ مردان پیوند بستی هاااا،فراموش نکنی،اگر کسی میثاقش را با《علی 》به هم بزند،خدا میثاقش را با او قطع می کند.

اگر مبتلا به دروغی تصمیم بگیر دروغ نگویی.

اگر مبتلا به غیبت هستی،تصمیم بگیر..

چیزهای دیگر ،خیلی هست،سرتا پایمان زشتی است،یکی اش را می گوییم همه اش را نه.نمی توانیم.

سیه رویی ز ممکن در دو عالم

جدا هرگز نشد و الله اعلم

درست بشویم دیگر،یعنی کِی وقتش است؟بگو کِی وقتِ درست شدن است؟

شبِ قدر را درک کن دیگر،نمی خواهد بگویی فردا شب است یا دیشب بوده، یا شبِ نوزدهم، امشب درکش کن.

به حق اولیاءِ خدا ،به حق آنهایی که در نزدِ خدا عزیزند،اگر ما خودمان را درست نکنیم راه به 《ولی》نداریم،به ولایت راه نداریم.

خوب بس است دیگر.]

دنبالِ جنازه واقعی امیرالمومنین علیه السلام راه بیُفت، آن جنازه ای که به طرف نجف رفت.

حسن جان،حسین جان،یک طرف تابوت را شما بگیرید یک طرف تابوت خودش حرکت می کند،هر جا به زمین نشست آنجا قبر من است.

آدم نبی را دفن کردند،آدم وصیت کرد که در قبر من وصیِ من را قرار بدهید،نوح را گذاشتند توی دلِ آدم،آدم و نوح وصیت کردند که در قبرِ ما[یعنی چه؟]جسدِ طاهر و مطهر وصیِ خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم قرار خواهد گرفت که هستی بر کاکُلِ وجود او می گردد،این معنایش چیست؟

یعنی آدم و نوح کارشان درست نشده،آنها هم کار دارند،معطلی،کارشان درست نشده مگر آنوقتی که بدن مطهر امیرالمومنین علیه السلام توی آن قبر قرار گرفت،《السَّلامُ عَلَیْکَ عَلَی ضَجِیعَیْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه》،توی زیارت امیرالمومنین علیه السلام می خوانیم،علی جان سلام بر تو و بر آن دو که در کنارِ تو آرمیده اند،

《ضَجِیعَیْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ 》،پیغمبر آدم و پیغمبر نوح،در کنار تو، سلام بر تو و بر آن دو.

یک شعر رباعی هست،ظاهراً این رباعی از حجت الاسلام نَیّر است.

 

عنوان منزّه از *نُعوت است علی[وصف علی ممکن نیست]

بر ذات حق آیت ثبوتست علی

زان ناقه سواری و حضور شب دفن

پیداست که **حی لایموتست علی

 

[*نُعوت جمع نَعت است،نَعت به معنای صفت است،امیرالمومنین یک حقیقتی است که نمی شود وصفش را کرد]

[**چون حیِ لایموت مَظهَر و مُظهِر می خواهد،همین طور که قادر،رازق،علیم،رحیم،رحمن،رب،مَظهر و مُظهِر می خواهد،حیِ لایموت هم مَظهَر و مُظهِر می خواهد.باید یکی حق را نشان بدهد که حیِ لایموت است]

تابوت به زمین گذاشته شد،قبر شکافته شد،آنهایی که دنبالِ جنازه امیرالمومنین علیه السلام بودند،کنار ایستاده بودند ببینند امام حسن و امام حسین علیهما السلام ،چه فعالیتی دارند،ناگهان دیدند که یک سواره پیاده شد،بناست اینکار مخفی انجام شود، صدا زدند روی تابوت را بیندازید،امام حسن و امام حسین خیره ایستادند،ارادتمند هستند،مواظبت مولایشان می کنند،روی تابوت را بیندازید،غریبه دارد می آید[برای من و تو غریبه است،من و تو نشناختیمش]سواره آمد،سوار بر ناقه،نقاب به صورت،پیاده شد،دو تا آقازاده خیره ماندند که این کیست؟؟

حسن جان،حسین جان. عجب!!!! صدای پدر است!!!

بدن را به من تحویل بدهید،نمی توانند حرف بزنند،ساعد از زیرِ جامه بیرون آمد،برهنه،نگاه کرد،دست دستِ باباست،قسم دادند آی سواره،تو را به حقِ علی که جنازه اش را تحویل می گیری این بُرقَع را از صورتت برگیر ببینیم چه کسی هستی که تو صدایت صدای باباست،دستت دستِ باباست،برگرفت ،دیدند خودِ علی علیه السلام است.

 

پیداست که حی لایموتست علی

 

سرِ جنازه همه می آید،نمی خواهی سرِ جنازه تو هم بیاید؟

ولی آقازاده اش،عزیزش،عزیزِ خدا،سرش روی دامن زهرا سلام الله علیها بود،فرقش این است.

توی آن حال قبل از اینکه عرشِ خدا به لرزه بیاید وقتی که صدایش بلند شد «الهی رِضَا بِقَضائِک و تَسلیما لِاَمرِک »التماس کرد آی آن که سر من را به دامنت گرفتی صورتت

را باز کن تا ببینم،زهرای عزیز میخواست صورتش را نشانِ پسرش بدهد،ولی ناگهان کسی از راه رسید مهلت نداد به امام حسین که صورت مادر را ببیند.فقط صدای مادر بلند شد از آن عمل.

《لا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ》

《اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم》

 

یاعلی مدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *