بصائرالدرجات_جلسه یازدهم

《بسم الله الرحمن الرحیم》

الجزء الثانی ؛《 باب فی الائمه علیهم السلام》
《 أَنَّهُمْ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ وَ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ مَفَاتِیحُ اَلْحِکْمَهِ
وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ صلوات الله علیهم》

《قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْقَاسِمِ حَمْزَهُ بْنُ اَلْقَاسِمِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى اَلْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِیرَهِ عَنْ عَبْدِ اَلْمُؤْمِنِ بْنِ اَلْقَاسِمِ اَلْأَنْصَارِیِّ عَنْ حُمَیْدِ بْنِ أَبِی مُعَاذٍ مِنْ أَهْلِ اَلْبَصْرَهِ عَنْ جَرِیرٍ عَنِ اَلضَّحَّاکِ بْنِ مُزَاحِمٍ اَلْخُرَاسَانِیِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : إِنَّا أَهْلَ اَلْبَیْتِ أَهْلُ بَیْتِ اَلرَّحْمَهِ وَ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ.》

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ما اهل بیت، اهل بیت رحمت هستیم، و شجره و درخت نبوت هستیم،محل و مکان و موضع رسالت هستیم،رسالت در ما نهاده شده است، 《مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ》محل رفت و آمد و ایاب و ذهابِ ملائکه هستیم،《وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ.》ما معدنِ علم و دانش هستیم.همین عبارات در زیارت جامعه به عنوان یک ذخیره بسیار قوی شیعه ذکر شده است،لذا اگر کسی در سند زیارت جامعه اشکال کند ،بسیار بی جاست.ممکن است سند ضعیف باشد ولی عبارات موید است به روایات بسیار زیادی ،تمام این زیارت جامعه روایاتش موجود است.

《حَدَّثَنِی اَلْعَبَّاسُ بْنُ مَعْرُوفٍ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ عِیسَى عَنْ رِبْعِیٍّ عَنِ اَلْجَارُودِ وَ هُوَ أَبُو اَلْمُنْذِرِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَلَى عَلِیِّ بْنِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ 》
می گوید من با پدرم رفتم خدمت امام سجاد علیه الصلاه و السلام .

《فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ مَا تَنْقِمُ اَلنَّاسُ مِنَّا 》

آقا زین العابدین علیه السلام فرمودند مردم برای چه از ما ناراحت و دلگیر هستند؟؟

《نَحْنُ وَ اَللَّهِ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ 》بخدا سوگند ما درخت پربار نبوت هستیم.
《وَ بَیْتُ اَلرَّحْمَهِ 》ما خانه و مسکن و مأواى رحمتیم.
《وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ 》ما منبع رسالتیم .
《وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ 》ما کان دانش و معدن علم هستیم
وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ .》ملائکه آسمان خانه ما رفت و آمد میکنند.
[روایاتش هست که آقا امام حسین علیه الصلاه و السلام فرمودند بیا برویم تا من اثر پای جبرئیل را توی رختخوابهای خودمان نشان بدهیم که اینها وقتی…
یک مقداری آنجا چیزهایی مثل پَر مرغ ریخته بود ،آن شخص عرض کرد آقا اینها که توی رختخوابهای شماست چه هستند ؟؟
فرمودند:این ملائکه، جبرئیل که می آیند در رختخوابهای ما گاهی آثار پرَ و پال آنهاست،مثل پَر و بال پرنده نبود ،چیزی شبیه آنها بود.]
《وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ 》ملائکه رفت و آمد میکنند در خانه ما حتی در رختخواب و بالش و متکای ما ،اثر آنها هست.

《حَدَّثَنَا یَعْقُوبُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ اَلْجَرِیرِیُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ قَالاَ أَخْبَرَنَا أَبُو عِمْرَانَ اَلْأَرْمَنِیُّ وَ هُوَ مُوسَى بْنُ زَنْجَوَیْهِ عَنْ عَائِذِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ خَیْثَمَهَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: نَحْنُ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ بَیْتُ اَلرَّحْمَهِ》

امام باقر علیه الصلاه و السلام فرمودند ما درخت نبوتیم و خانه رحمتیم .

《وَ مَفَاتِیحُ اَلْحِکْمَهِ 》و کلید های قفل های بسته حکمتیم.

《وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ 》

ما کانِ دانشیم ،و محل نهادنِ رسالتیم،

《وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ 》ما محلِ رفت و آمدِ ملائکه هستیم.

《وَ مَوْضِعِ سِرِّ اَللَّهِ 》سِرّ الهی در ما نهاده شده است.

《وَ نَحْنُ وَدِیعَهُ اَللَّهِ فِی عِبَادِهِ 》ما ودیعه خداوندی در نزد مردمان هستیم.

《وَ نَحْنُ حَرَمُ اَللَّهِ اَلْأَکْبَرُ》اگر اینکه خدا حرمی به نام مسجد الحرام و کعبه دارد، از آن بالاتر ما هستیم.ما حرمِ خدا هستیم آن حرمی که بزرگترین حرم هاست.

《وَ نَحْنُ عَهْدُ اَللَّهِ 》ما پیمان الهی هستیم،که خلق باید به ما پیمان ببندند.

《فَمَنْ وَفَى بِذِمَّتِنَا فَقَدْ وَفَى بِذِمَّهِ اَللَّهِ 》هر کسی وفا کند به ذمه و عهد ما ،به ذمه و عهد خدایی وفا کرده است.

《وَ مَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اَللَّهِ》

کسی که وفا کند به عهد و میثاقِ ما ،وفا کرده است به عهد و میثاق الهی.

《وَ مَنْ خَفَرَنَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّهَ اَللَّهِ وَ عَهْدَهُ.》و کسی که عهد شکنی کند و به کمین بنشیند برای اینکه با ما بگسلد،او با خدا قهر کرده است ،و خدا را فراموش کرده است و عهد خدا را از بین برده است.

《حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَیْنِ عَنِ اَلْحَکَمِ بْنِ مِسْکِینٍ قَالَ حَدَّثَنِی بَعْضُ أَصْحَابِ اَلْأَعْمَشِ عَنِ اَلْأَعْمَشِ رَفَعَ اَلْحَدِیثَ إِلَى أَبِی ذَرٍّ ره قَالَ: لَمَّا اِخْتَلَفَ اَلنَّاسُ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَبُو ذَرٍّ أَهْلُ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ هُمْ أَهْلُ بَیْتِ اَلنُّبُوَّهِ》

بعد از اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، رحلت فرمودند مردم درباره اهل بیت علیهم السلام، جفا کردند و اختلاف. آن اختلافی که دامنه اش تا همین الآن موجود است و هر چه اسلام ،ضرر و زیان و کوتاهی میبیند از همان است.ابوذر برای مردم شروع به صحبت کرد.و میفرمود اهل بیت علیهم الصلاه و السلام را بچسبید،مردم این طرف و آن طرف نروید.آنها اهل بیتِ نبوت هستند.

《 وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ بَیْتُ اَلرَّحْمَهِ وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ.》ابی ذر این کلمات را از رسول خدا یاد گرفته بود ،بعد از اینکه مردم ،امیرالمومنین علیه السلام را تنها گذاشتند و آن حادثه جانکاهِ احراق باب رخ داد.ابوذر همان کلمات را برای مردم نقل میکرد.《حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَیْنِ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَنْ سَلْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ عَبْدِ اَلْأَعْلَى بْنِ تَمِیمٍ یَذْکُرُهُ عَنِ اَلْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : یَا فُضَیْلُ مَا یَنْقِمُ اَلنَّاسُ مِنَّا 》امام باقر علیه الصلاه و السلام به فضیل فرمودند مردم از ما چه میخواهند سر به سر ما میگذارند در صددِ انتقام و کنار گذاشتن ما هستند،

《فَوَ اَللَّهِ إِنَّا لَشَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ 》به خدا سوگند ما درخت پربار نبوت هستیم. و ما محل و معدنِ رسالت هستیم.

《وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ 》محلِ رفت و آمدِ و ایاب و ذهاب ملائکه و فرشتگان هستیم.《وَ بَیْتُ اَلرَّحْمَهِ وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ.》ما خانه رحمت هستیم و معدنِ علم و دانش. هر کسی درِ این خانه را بزند و با این خانواده ارتباط برقرار کند رحمت بر او میریزد.

《حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُوسَى اَلْخَشَّابِ قَالَ حَدَّثَنَا أَصْحَابُنَا عَنْ خَیْثَمَهَ اَلْجُعْفِیِّ قَالَ: قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَا خَیْثَمَهُ نَحْنُ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ بَیْتُ اَلرَّحْمَهِ وَ مَفَاتِیحُ اَلْحِکْمَهِ وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ مَوْضِعُ سِرِّ اَللَّهِ وَ نَحْنُ وَدِیعَهُ اَللَّهِ فِی عِبَادِهِ وَ نَحْنُ حَرَمُ اَللَّهِ اَلْأَکْبَرُ وَ نَحْنُ ذِمَّهُ اَللَّهِ وَ نَحْنُ عَهْدُ اَللَّهِ فَمَنْ وَفَا بِذِمَّتِنَا فَقَدْ وَفَا بِذِمَّهِ اَللَّهِ وَ مَنْ وَفَا بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَا بِعَهْدِ اَللَّهِ وَ مَنْ خَفَرَهَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّهَ اَللَّهِ وَ عَهْدَهُ 》.

امام صادق علیه الصلاه و السلام به خیثمه فرمودند ما درختِ پربار نبوتیم ،و مسکن و مأوا و خانه رحمتیم،و کلیدهای حکمتیم،و کان دانش و موضع رسالتیم،و محل رفت و آمدِ ملائکه و جایگاه سِرِّالهی هستیم و ما ودیعه خدایی در نزد بندگان هستیم ،ما حرم بزرگ خداییم، 《وَ نَحْنُ ذِمَّهُ اَللَّهِ 》و ما میثاق و عهد پروردگار هستیم که اطاعت ما ،بر گردنِ مردم است.

《وَ نَحْنُ عَهْدُ اَللَّهِ 》ما عهد و پیمان الهی هستیم.

《فَمَنْ وَفَا بِذِمَّتِنَا فَقَدْ وَفَا بِذِمَّهِ اَللَّهِ 》هر کسی این ذمه را به گردن بگیرد و این عهد را به گردن بگیرد ،عهد طاعت خدا را نیز گردن گرفته است.

《وَ مَنْ وَفَا بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَا بِعَهْدِ اَللَّهِ 》کسی که به عهد و پیمان ما عمل‌ کند به عهد و پیمان خدا عمل کرده است.

《مَنْ خَفَرَهَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّهَ اَللَّهِ وَ عَهْدَهُ 》کسی که این عهد و پیمان را بشکند ،عهد و پیمان الهی را در هم شکسته و از بین برده است.

《حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِیرَهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ أَبِی زِیَادٍ اَلسَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ 》

امام جعفر صادق علیه الصلاه و السلام از پدر بزرگوارشان امام باقر علیه السلام و حضرت از خودِ امیرالمومنین علیه السلام نقل می کنند،که فرمودند :

《قَالَ: إِنَّا أَهْلَ بَیْتٍ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ بَیْتُ اَلرَّأْفَهِ وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ.》

مهر ورزی در خانه ماست،همه آن عبارات بود و بَیْتُ اَلرَّأْفَهِ به جای بیت الرحمه است.اگر کسی میخواهد مهرورزی کند با ما مهرورزی کند،ضرر نکرده همه اش منفعت است.انسان با هر کس دست محبت و دستِ دوستی و دستِ عشق و علاقه بدهد،آخِرش یک جایی تنهایش میگذارد ،مگر اینها، این خانواده هستند که هیچ گاه آدم را تنها نگذاشتند.این قطعی است هاااا.هیچ کس ،هیچ کس، نزدیکترین تا یک حدی با آدم می آید ،در یک حد.[بچه اش را اینقدر دوست داشت که حد ندارد اینقدر هم برایش خرج کرده بود ،همین چتد وقت قبل، او را خارج از کشور فرستاده بود،تمام زندگی را برای او گذاشته بود، این بچه مرض سرطان سختی گرفته بود بیمارستان بود،آمده بود به من میگفت دعا کنید خدا راحتش کند، یعنی یک جایی میرسد که همین پدر و مادر دعا میکنند برای اینکه زودتر این بچه برود.

این قاعده است،این برای این است که تو …

آنها بعد هی بغل باز می کنند،همه اش مردم طرد میکنند دور می اندازند ،آنها آغوش باز می کنند می گیرند.دوستی را با اینها محکم کن ،جای دیگر خبری نیست].

《حدثنامُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ اَلْعَلَوِیِّ عَنِحسن اَلْعَمْرَکِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیْهِمَا اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِیهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ 》

آقا موسی بن جعفر علیه الصلاه و السلام از حضرت صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل فرمودند :

《قال ،قال رسول الله صلى الله علیه و آله إِنَّا أَهْلَ بَیْتٍ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ بَیْتُ اَلرَّحمه وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ.》

《حدثنا أَحْمَدُ بْنُ محمد عن اسماعیل بن عمران عَنْ حَمَّادٍ عَنْ رِبْعِیٍّ عن عبدالله بن جارود عن جده الجارود قَالَ دخلتُ مع ابی على عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ  بن ابی طالب عَلَیْهِ الصلاه و اَلسَّلاَمُ فقال مَا یَنْقِمُ اَلنَّاسُ مِنَّا 》مردم چه ناراحتی از ما دارند،برای ما مشکل ایجاد میکنند؟؟

《فَنَحْنُ وَ اَللَّهِ شَجَرَهُ اَلنُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعُ اَلرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ بَیْتُ اَلرَّحمه وَ مَعْدِنُ اَلْعِلْمِ》.

«باب فی الأئمه علیهم الصلاه و السلام و أن مثلهم مثل الشجره التی ذکر الله تعالى فیهم و فی علمهم‏»

《حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ مُوسَى اَلْخَشَّابُ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِی حَمْزَهَ اَلثُّمَالِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ 》

ابی حمزه ثمالی از امام باقر صلوات الله و سلامه علیه نقل می کند 《قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى:

« شَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ `تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا »》

این آیه قرآن است ،ابوحمزه از امام باقر علیه الصلاه و السلام معناى این آیه را پرسید« شَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ `تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا » یعنی چه ؟؟؟

《 فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ 》

از قول جد بزرگوارشان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چنین فرمودند :

《أَنَا أَصْلُهَا 》رسول خدا فرمودند این شجره ای که در قرآن نام برده است” شَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ “، اصل و ریشه اش خودِ من هستم.

《وَ عَلِیٌّ فَرْعُهَا 》و امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام فرع این شجره هستند، تنه هستند.

《وَ اَلْأَئِمَّهُ أَغْصَانُهَا 》امامان هرکدام شاخه های این درخت هستند.

《وَ عِلْمُنَا ثَمَرُهَا 》میوه این درخت علم ماست.علم ما میوه این شجره طیبه است.

《وَ شِیعَتُنَا وَرَقُهَا》برگ این درخت ،شیعیان ما هستند.

《 یَا أَبَا حَمْزَهَ هَلْ تَرَى فِیهَا فَضْلاً》از این بالاتر دیگر چیزی میخواهی؟؟بعد از این دیگر چیزی میخواهی ؟؟

زیادتر از این چیزی میخواهی ؟؟

《 قَالَ قُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ أَرَى فِیهَا》گفت نه والله، دیگر از این بالاتر نمی شود ،شیعه بشود برگ این درخت.

《 قَالَ فَقَالَ یَا أَبَا حَمْزَهَ وَ اَللَّهِ إِنَّ اَلْمَوْلُودَ یُولَدُ مِنْ شِیعَتِنَا فَتُورِقُ وَرَقَهً مِنْهَا 》وقتی یکی از بچه شیعه ها به دنیا می آید که می آورند اینجا ما اذان و اقامه میگوییم این درخت یک برگ زیاد می کند، دو مرتبه یک برگ زیاد میشود.

《وَ یَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَهٌ مِنْهَا .》وقتی که یک شیعه می میرد یک برگ زرد میشود و پایین می افتد.

این شجره طیبه است. راجع به شجره طوبی هم همین است.پرسید که آقا شجره طوبی چیست که در بهشت است؟؟

فرمود شجره طوبی ،ریشه اش رسول خداست ،تنه بالای آن امیرالمومنین، بالاترش فاطمه زهرا، شاخه های دیگر امامان علیهم السلام هستند ،توی خانه هر شیعه ای این درخت سر کرده است،یک شاخه آنجا هم هست.

《حدثنا یعقوب اِبْنُ یَزِیدَ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اَلْأَحْوَلِ عَنْ سَلاَّمِ بْنِ اَلْمُسْتَنِیرِ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَکَ وَتَعَالَى: کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ `تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا 》.

حضرت در ذیل این آیه چنین فرمودند ؛

《قَالَ اَلشَّجَرَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِی بَنِی هَاشِمٍ 》

این نسبت رسول خدا در هاشمی ها ثابت است ،اصلها ثابت ،یعنی این نسبت ثابت است.

《وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَهِ عَلِیٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَهِ فَاطِمَهُ 》

عنصر شجره یعنی آن کسی که درخت را درخت کرده است هاااا.عنصر هر چیز آن ماده ای است که آن شئ را هستی میدهد.عنصر شجره ،فاطمه زهرا سلام الله علیهاست.

《وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّهُ 》شاخه های این درخت، امامان هستند.

《وَ وَرَقُهَا اَلشِّیعَهُ 》برگ این درخت ،شیعیان هستند.

《وَ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَیَمُوتُ 》یکی از شیعیان که می میرند ،

《فَتَسْقُطُ مِنْهَا وَرَقَهٌ 》یک برگ از این درخت می افتد.

《وَ إِنَّ اَلْمَوْلُودَهم لَیُولَدُ فَتُورِقُ وَرَقَهً》قبل از اینکه یک بچه شیعه به دنیا بیاید این درخت هم یک برگ زیاد می کند.

《 قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَوْلُهُ تَعَالَى: تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا》قربان شما گردم معنای بقیه آیه چیست (که میوه خودش را که خوردنی هست هر وقت که وقتش باشد این میوه را میدهد، به اجازه پروردگارش)؟؟؟

《 قَالَ هُوَ مَا یَخْرُجُ مِنَ اَلْإِمَامِ مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ فِی کُلِّ سَنَهٍ إِلَى شِیعَتِهِ .》فرمودند آن میوه درخت که خوردنی هست ،احکامی است که در هر سال امام معصوم علیه الصلاه و السلام براى شیعیان بیان می فرمایند.

《حَدَّثَنَا أَحْمَدُ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُؤْمِنِ اَلطَّاقِ عَنْ سَلاَّمِ بْنِ اَلْمُسْتَنِیرِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى« کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ ` تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا  » 》

حضرت باقر علیه الصلاه و السلام در ذیل این آیه کریمه چنین فرمودند :

《قَالَ اَلشَّجَرَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِی بَنِی هَاشِمٍ》

اصلُها ثابت یعنی نِسبتشان،نَسَب در بنی هاشم ثابت است.

《وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَهِ فَاطِمَهُ سلام الله علیها》

آنچه درخت ساز است،عنصر است ،صدیقه است.

《وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ 》

تنه درخت وجود مقدس مولا امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام است.

《وَ أَغْصَانُ اَلشَّجَرَهِ وَ ثَمَرُهَا اَلْأَئِمَّهُ 》

شاخه ها و میوه هاى این درخت ائمه علیهم السلام هستند .

《وَ وَرَقُ اَلشَّجَرَهِ اَلشِّیعَهُ 》برگ این درخت شیعه است.

《وَ إِنَّ اَلْمَوْلُودَ لَیُولَدُ فَتُورِقُ وَرَقَهً وَ إِنَّ اَلرَّجُلَ مِنَ اَلشِّیعَهِ لَیَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَهٌ 》وقتی که یک بچه شیعه به دنیا می آید یک برگ بر این درخت اضافه میشود و وقتی شیعه ای از شیعیان می میرد یک برگ از این درخت می افتد.

《قَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ« تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا  »》

این معنایش چیست که این درخت میوه رسیده اش را به وقتش میدهد؟؟

《 قَالَ مَا یُفْتِی اَلْأَئِمَّهُ شِیعَتَهُمْ فِی کُلِّ حَجٍّ وَ عُمْرَهٍ مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ .》[نیست که هر درخت در سال یکمرتبه میوه میدهد]حضرت فرمودند فتوایی که امام معصوم موسم حج عمره در مناسک برای مردم میدهند، میوه این درخت است.

[از این نوع تاویل آیه بقیه آیات قرآن را هم همین جوری باید فهمید.که خوردن و پوشیدن و جامه تن کردن و اینها یک معنای خاص خودش را دارد].

《حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ سَیْفٍ عَنْ أَبِیهِ سَیْفٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ بَیَّاعِ اَلسَّابُرِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى شَجَرَهٍ« أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ » قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اَللَّهِ جَذْرُهَا》

حضرت فرمودند به خدا سوگند رسول خدا، ریشه این درخت است.

《 وَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ فَرْعُهَا 》و مولی الموالی فرع این شجره هستند.

《وَ اَلْأَئِمَّهُ مِنْ ذُرِّیَّتِهَا أَغْصَانُهَا 》و ائمه از این دو بزرگوار، رسول خدا و امیرالمومنین، شاخه های این درخت هستند.

《وَ عِلْمُ اَلْأَئِمَّهِ ثَمَرُهَا 》و دانش ائمه علیهم السلام که رسیده است به دیگران که لیاقت داشته اند میوه این درخت هستند .

《وَ شِیعَتُهُمُ اَلْمُؤْمِنُونَ وَرَقُهَا》و شیعیان مومن برگ این درخت هستند .

《 هَلْ تَرَى فِیهَا فَضْلاً یَا أَبَا جَعْفَرٍ 》از این بالاتر چیزی میخواهی ؟؟؟《قَالَ قُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ 》از این بالاتر دیگر چیزی نیست.

《فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ یُولَدُ فَیُورِقُ وَرَقَهً 》وقتی که مومن ولادت پیدا میکند،از این درخت یک برگ بیرون میزند.

《وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَیَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَتُهُ .》وقتی که یک مومن فوت کند یکی از این برگهای درخت میریزد.

《حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدٍ اَلْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : فِی قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ« کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ  »》

در ذیل این آیه کریمه کلمه طیبه مثل شجره طیبه است، اصلش ثابت است و فرعش در آسمان می روید؛ 《قَالَ اَلنَّبِیُّ وَ اَلْأَئِمَّهُ هُمُ اَلْأَصْلُ اَلثَّابِتُ وَ اَلْفَرْعُ اَلْوَلاَیَهُ لِمَنْ دَخَلَ فِیهَا.》خودِ رسول خدا و ائمه اطهار، اصل ثابت این درخت هستند و فرع این درخت ولایت است برای آن کسی که وارد این ولایت و داخل این ولایت بشود «ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی».

《حدثنا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ وَجَدْتُ بِخَطِّ أَبِی رِوَایَتَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى اَلْأَشْعَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ اَلدَّیْلَمِیِّ مَوْلَى أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ سُلَیْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: سِدْرَهِ اَلْمُنْتَهىٰ 》

[سِدر درخت کُنار را می گویند که سدر هم از همان…]

این سدرهُالمنتهی چیست؟؟ این درختی که به انتهای مقصد رسیده است .

《قَالَ: أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ  فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ 》

معنایش چیست یک درختی که اصلش ثابت است و فرعش در آسمان؟؟؟

《فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ جَذْرُهَا 》

فرمودند رسول خدا بخدا سوگند جذر و ریشه این درخت است.

《وَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ ذِرْوُهَا 》و امیرالمومنین علیه السلام بالای این درخت هستند.

《وَ فَاطِمَهُ فَرْعُهَا 》و فاطمه زهرا سلام الله علیها فرع این درخت هستند.[هر تاویلی به استعداد و ظرفیت شنونده است. در اینجا فاطمه زهرا را فرع گفتند، در جای دیگر چیز دیگری فرمودند]

《وَ اَلْأَئِمَّهُ أَغْصَانُهَا وَ شِیعَتُهُمْ أَوْرَاقُهَا 》

ائمه علیهم الصلاه و السلام ،همه آنها شاخه های درخت هستند و شیعیان برگ این درخت هستند.

《قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا مَعْنَى اَلْمُنْتَهَى 》

سدره که درخت بود، سدره المنتهی یعنی چه ؟؟

《قَالَ إِلَیْهَا وَ اَللَّهِ اِنْتَهَى اَلدِّینُ》

به این سدره که درخت است،شجره است،دین به این منتهی میشود.[دین،آن دینی است که به محمد و آل محمد علیهم السلام منتهی بشود].

《 مَنْ لَمْ یَکُنْ مِنَ اَلشَّجَرَهِ فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَیْسَ لَنَا شِیعَهً .》هر کس از این شجره نباشد ،نه مومن است و نه شیعه ماست.باید از این شجره باشد که بشود شیعه ،بشود مومن.

《حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ اَلْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى« أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ  »》

از این شجره پرسیدم از آقا امام صادق علیه الصلاه و السلام که معنایش چیست ؟؟؟

《فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اَللَّهِ جَذْرُهَا 》رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ریشه این درخت هستند.

《وَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ ذِرْوُهَا 》و آقا امیرالمومنین علیه السلام بالای این درخت هستند.

《وَ فَاطِمَهُ عَلَیْهَا اَلسَّلاَمُ فَرْعُهَا 》

و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها شاخه بعدی این درخت هستند که فرع است.

چرا اینجا کلمه 《فرع》را گفتند؟؟

به جهت اینکه بقیه شاخه ها که ائمه هدی علیهم السلام هستند و یازده شاخه های دیگر از این فرع هستند. 《ذرو》 آن قسمت چسبیده به ریشه است که یک مقدار بالا می آید ،فرع آن تنه ای است که شاخه ها از آن تنه منشعب میشود.در این صورت است که فرع گفته اند،به این مناسبت است.چون ام الائمه النجباء، ائمه علیهم السلام همه از اینجا شاخه میگیرند.

《وَ اَلْأَئِمَّهُ مِنْ ذُرِّیَّتِهَا أَغْصَانُهَا 》ائمه از ذریه صدیقه طاهره علیها السلام شاخه های درختند.

《وَ عِلْمُ اَلْأَئِمَّهِ ثَمَرُهَا 》دانش ائمه علیهم السلام میوه این درخت است.

《وَ شِیعَتُهُمْ وَرَقُهَا 》و شیعیان برگ این درخت هستند.

《فَهَلْ تَرَى فِیهِمْ فَضْلاً 》از این بالاتر و زیادتر میخواهی ؟؟

《فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَیَمُوتُ》

گفتند نه آقاجان،حضرت فرمودند وقتی مومن می میرد،

《 فَتَسْقُطُ وَرَقَهٌ مِنْ تِلْکَ اَلشَّجَرَهِ 》برگی از این شجره به زمین می افتد.

《وَ إِنَّهُ لَیُولَدُ فَتُورَقُ وَرَقَهٌ فِیهَا 》اگر شیعه ای و مومنی به دنیا بیاید یک برگ از این درخت سبز می شود.

《 فَقُلْتُ قَوْلُهُ« تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا  » 》

گفت میوه خوردنی اش را به موقع خودش نشان میدهد یعنی چه ؟؟

《فَقَالَ مَا یَخْرُجُ إِلَى اَلنَّاسِ مِنْ عِلْمِ اَلْإِمَامِ فِی کُلِّ حِینٍ یُسْئَلُ عَنْهُ .》هر دانش و علمی که از امام معصوم علیهم السلام در هر موقعیتی که خلق احتیاج دارند ،سوال میشود آن میوه این درخت است.

《اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم》

 

یا علی مدد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *